Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
borgede

Nidelv 24

Rekommendera Poster

Hej

Är i färd med att köpa en Nidelv 24 års modell 77- och framåt, i dom jag kollat på sitter det Md11c motorer som är orginal och sötvattens kylda.

Finns det något speciellt jag bör titta på innan jag slår till? Finns det några kända fel/fallgropar med dessa båtarna/motorerna?

Vad bör den kosta?(års modell 77-79)

Mvh

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket bra och sjöduglig båt.
Priset beror ju på skicket, så där kan man inte svara direkt. Kanske 150k ?

Motorn om den är bra och inte läcker, fungerar väl hur länge som helst. Det är en bra motor. Tror att den båten machar 8 - 10 knop med den motorn. Lite osäker där.
Sedan har jag för mig att det är fettkopp på axeln. Den är ganska viktig att kolla och är relativt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en nidelv 24 i tre säsonger 2003 - 2005.  Den var från 1976 och hade en VP md2-b, sötvattenkyld.  Köptes för 112000:- och såldes för 145000:- En trevlig båt och en trevlig motor.  De här gamla dieslarna är ena riktiga slitvargar bara de sköts om.  Kåre Andersen på Nidelv i Norge är fantastisk på att rota fram gamla reservdelar ifall du skulle behöva något.  Men några 10 knop lär du aldrig kunna skrämma upp den i, som högst 8 men då gräver hon ner sig.  6,5 - 7 tyckte jag passade fint och då nöjde hon sig med knappt 3 deciliter sjömilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Mitt tips är att du satsar på modellen med U-soffa i aktern. De tidigare modellerna hade inte den lösningen. Upplever att det mesta är rejält och gediget byggt. Planlösningen är bra och det finns vettigt med förvaringsutrymme, i teorin finns det 7 kojplatser...

Den reservdel som är svår att köpa i Sverige är ruffluckan (färgad plexi). Dessbättre går de att köpa direkt från fabriken.

Priserna varierar med skick och motorns ålder men kring 140 - 150 000 kan du nog räkna med om det skall vara vettigt skick.

Ofta är det MD11 eller MD17 motorer i, slitstarka men inte odödliga. Några exemplar har MD21 som kanske inte är helt optimal.

Min erfarenhet av Nidelv 24 är att den vinner på 3-cylindrig motor, kanske inte så mycket för toppfarten utan mera för att minska vibrationerna. Instämmer med tidigare inlägg att toppfarten hamnar på cirka 7 knop, pressar man hårdare så försämras gångläget. Stora fördelen är att den drar ju knappt något bränsle i 6-7 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...