Gå till innehåll
onsdag 27 augusti 2025
jillehed

Defroster ovan (höjdmässigt) motorn

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar om det är möjligt att sätta en defroster som är kopplat till sötvattenkylningen på en AD41 PA (VP) ovanför själva motorn. Dvs, defrostern blir den högsta punkten i sötvattensystemet. Defrostern har en avluftning, så den är inga problem, men hur blir det med expansionskärlet på motorn som i systemet ligger under defrostern.

Jag har pratat med en firma som säger att det är inga problem för AD41orna har tillräckligt med kräm i sötvattensystemet.

Defrostern sitter placerad ca 0,5m ovan expansionskärlet och från uttaget i motorn till defrostern är det ca 2m (enkelväg).

Vad tror ni lärde?

Mvh

Joachim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om högsta punkten i systemet ligger högre än toppen på expansionsskärlet så borde det väl innebära att det inte finns någonstans för eventuell luft att försvinna?

Expansionskärlet är ju då alltid fyllt till toppen, öppnar du expansionskärlets påfyllning rinner det ut vätska tills nivån i hela systemet ligger i höjd med dess topp (kommunicerande kärl) ?

Verkar i mitt sinne helt omöjligt att få det luftfritt/fungerande/att fylla på vätska utan att installera ett (nytt/extra) expansionskärl högre upp...

Vad är anledningen till att du vill sätta defrostern högre än befintligt expansionskärl ? 

Senast ändrad av Gunnar_ | 28 januari 2009 | 21:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Enklast är väl att flytta upp expansionskärlet så det hamnar över defrostern, sen är det säkert inga problem. Flyttar du upp kärlet 2m resulterar det i totalt 0,2 bar högre systemtryck i motorns kylsystem och därmed högre kokpunkt.

MVH

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

I min taxibåt har jag defrosterfläkt monterad på den höjden (cirka).

Det har fungerat utmärkt! Jag har haft två 41:or och har nu en D4.

Jag tycker du ska testa utan att flytta kärl och annat pyssel. Går det mot förmodan inte, så får du vidta åtgärder då.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag vill inte placera defrostern i motorrummet och dra en massa slang utan montera den direkt i nivå med durken (dvs över expansionskärlekt) där jag ka frisk luft in och den varna luften direkt ut i cockpit. Där av monteringen ovan motorn (expansionskärlet).

Mvh

Joachim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ludder

Och du har inte märkt av några problem med luft i systemet?

Kunde du fylla på i expansionskärlet eller var det fullt pga att defrostern var placerad ovanför kärlet?

Mvh

Joachim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr i tiden hade man expansionskärlet högst upp på vinden i hus. Där frös det sönder och rann ner i trossbotten.

Vem har sitt expansionskärl där numera?

Försök hitta ett litet expansionskärl med mottrycksmembran eller vad det kallas och sätt det där du tycker. De brukar vara röda.

Sen sätter du en avluftning i höjd med vindrutan. Dett aär ett sätt vi borde titta på lite överlag i båtar som ju har mycket flack rörkrökning och ett litet övertryck skulle inte skada. Inte minst för att vi lättare hittar läckor i kylsystemet och sen att få till lite övertryck som cirkulationspumparna skulle må bra av troligen.

Senast ändrad av forgus31 | 30 januari 2009 | 22:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...