Gå till innehåll
onsdag 22 juli 2026
Pheubus

Tvätt av gamla ruffdynor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att tvätta mina jättegamla ruffdynor. De luktar alldeles för mycket gammal båt.

Är det någon som har bra tips? Jag har funderat på möbeltvätt men dom tvättar väl bara tyget med en liknade maskin som till mattor. Förmodligen behöver även skumgummit en rejäl tvätt också.

Tack för alla råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett råd jag kan ge är att inte göra som vi gjorde en gång.

Allt luktade gammal båt, skumgummit också så jag tvättade allt med vatten och tvättmedel och det torkade ALDRIG. Dynorna var fortfarande blöta efter flera dagar och det hela slutade med att de luktade en blandning mellan tvättmedel och mögel.

Året efter beställde vi nya dynor till båten, de gamla gick aldrig att få fason på Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torkningen är ett kapitel för sig! De självtorkar alltså inte, men med lite pyssel så går det att få dem torra. Jag tvättade dynorna i badkaret med tvättmedel, och sköljde dem i ett antal sköljvatten. Efter att ha kramat ur så mycket vatten jag kunde så svepte jag in dem i gamla handdukar och rullade ihop madrasserna hårt. Körde handdukarna i torktumlaren och så rullade ihop madresserna med torra handdukar. Efter aett antal omgångar började madrasserna bli hyfsade. Då hängde jag upp dem horisontalt och blåste något dygn med värmefläkt på undersidan av madrasserna.

Resultat: Torra madrasser. Om de fortfarande luktar gammal båt? Jo, men inte lika mycket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har dragkedjor på tyget och tog ur skummet och skickade allt tyg på kemtvätt, samt alla durkmattor, ca 1200kr för 20 delar tyg och ca 5 delar matta. Det blev nästan som nytt, det var dock en del jobb med att ta ur och stoppa i tyget, alla knappar är inte på plats ännu. Vill du även tvätta skummet så är det nog bäst att göra det utan tyg och torka under lång tid. Bäst är nog att lägga dem i solen på sommaren  men då vill man ju ha dem på plats. Har även testat att tvätta tygbilsäten med borste och såpa samt vattenslang det blev kanon, bara torka i solen men det tror jag beror på att skummet i ett bilsäte tar upp mycket mindre vatten än båtdynor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Det låter som om det är riktigt slitjobb att tvätta dynorna. Borde finnas någon kemtvätt som både kan tvättagummit och tyget på eftersom jag inte har några dragkedjor.

Det bästa andra alternativet för mig är säkert Havsulvens, man vill ju inte att det ska sluta som för Ciaraud.

Min plan är tvätta de gamla dynorna och sy ett tvättbart överdrag till madresserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...