Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hans1

Effekt på en gammal Mercury 80hk

Rekommendera Poster

Enligt rykten på stan så ska visst Merc 80hk från 1981 vara en av dom klenaste 80-hästarna på sin tid, är det någon som har belägg för det på detta eminenta forum? Det pratas om att en modernare 60-65-hästars motor går lika bra, kan det verkligen stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl i alla fall kunna stämma nu... Oskyldig

Då den efter sina 28 år faktiskt har tappat en hel del hk.. om den inte är nyrenoverad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

jag har för mig att dom mätte effekten på vevaxeln fram till 1989 ,sen på propellern.

jag har en mercury 50 hk från 74 och den har ca 34 hk på propellern vad jag har hört.

men jag är inte säker på att det är så.

Mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att hitta några tillförlitliga uppgifter på när man ändrade effektuppgiften från vevaxel till proppaxel. Jag har hört att det var i början av 80-talet, typ 82-83 och i slutet, 87-88.

En sak som tydligen ska vara klarlagd är att när Merc kom med sin första V6 på 150 hk så sänkte man uppgiften på den befintliga raksexan från 150 till 140 och sedan när man införde proppaxeleffekt ytterligare till 115 och den befintliga 115 blev en 90 hk. Denna uppgift talar för att uppgiften om 87-88 är mera riktig.

Detta väcker ju en annan fråga. Om jag har en båt som är godkännd för 115 hk och hänger på en ny motor så har jag alltså en motor som har i trakten 25-30 mer än det var tänkt, under förutsättningen att den blev godkännd innan man ändrade efektuppgiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...