Gå till innehåll
måndag 24 november 2025
bjsk

Mantågsfötter som "ger sig"

Rekommendera Poster

Jag har mantågsfötter i aluminium till relingslisten i aluminium. Listens ålder är medio 80-tal. Mantågsfoten passar in mot relingsprofilen och har i överkant mot listen ett rundat spår som är avpassat för profilens rundade överkant. Genom denna passning skall foten vara stabil med en bult genom däck, 50 - 70mm in.

Problemet är att mantågsfoten börjat vika sig in om den belastas utifrån och släpper från profilen. Det finns ingen skruv e d genom relingslisten så det är uppenbart att bulten och spåret skall hålla mantågsfoten på plats. Varken fot eller relingslist ser slitna ut på något sätt.

Vad göra för att få mantågsfoten stabil igen? Räcker det med att fixa ett homogent laminat vid bulten genom däck och borra nytt bulthål genom denna och sedan se till att foten sitter tajt mot listen med det nya hålet? Andra uppslag?

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att från beskrivningen göra sig en exakt mental bild av hur din mantågsstötta ser ut, kanske kan du fota eller hitta annan närbild ? Mer allmänt kan man kanske säga - utan överord - att mantågsstöttor i plastbåtar är känsliga beroende på just sin relativt klena infästnings-grund. Man får nog i praktiken kompromissa sig fram till en sorts halvmesyr mellan olika krav, där de exakta detaljerna i materialval och utförande gör stor skillnad! Hur ser då den realistiskt mest ideala kompromissen ut?

Tja...tre grundläggande krav borde kanske vara:

1. Stor motståndskraft då någon besättnings-medlem faller emot mantåget då detta är vind-nedkrängt, helst så stor att man kan falla handlöst mot stöttans översta del och ändå räddas kvar ombord. Ev. kropps/ båt -skador eller t.o m. läckor (blod eller havsvatten) blir ju då helt sekundärt. Max-starkt, alltså !!

2. Vid förtöjning med sidan emot en kajplats tas kraften av ev. förbipasserande båtars svall ibland upp av mantågsstöttorna - vattenstånd och fenderplacering tenderar ju ändra sig då man sover - om inte kajens sidor är idealt vertikala hela vägen ner. En bryt-funktion, d.v.s. en svagare och mer lättreparerad avsiktlig försvagning, bör finnas vid denna typ av inåtriktat våld. Denna skall helst släppa taget innan dyrbara skador - och absolut innan läckor - uppstår, och dessutom gärna vara reparabelt med enkla verktyg i en naturhamn.

Hursomhelst, din fråga visar att din båttillverkare lyckats iaf. på första punkten! Stöttan har s.a.s. släppt taget vid inåt-våld. Ändra inte hållfastigheten för inåt-våld utan att ha en plan B m.a.p. vad som kommer att braka sönder istället.

3. Snett inåt-bakåt- våld, d.v.s. då man t.ex. vid framfart stryker för nära något som då råkar fastna i mantåget. Här borde krock-kraften fördelas lite till övriga mantågsstöttor, tycker jag! Mantåget löper väl oftast fritt genom stöttan via ett hål, helt enkelt. Fel !! På ömse sidor om stöttan bör ngn sorts löp-stopp hindra mantåget från att flytta sig genom hålet. Om så vore fallet skulle snett inåt bakåt-våldet fördelas till även framförvarande stöttor. Detta skulle nog öka motståndet vid max-våld inifrån såväl som minska skadorna vid utifrånvåld???

Hursomhelst, din fråga är mycket bra och kan förtjäna att bli en lång ämnestråd, tycker jag ! Vem har bra ideér om - och/ eller erfarenheter - av de förbaskade pinnarna och jobbet de förmodas göra ?? :- ) Tyck till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tillverkade på vår förra båt rostfria plattor med rundade hörn ca 10x7 cm stora som vi satte under mantågsstöttorna för att födela krafterna. Det är ett vanligt fel på plastbåtar att anläggningsytan mot däcket är för liten så att det med åren blir för stora påfrestningar och man kan ibland se sprickor just här.

Det var en del pyssel för att få allt att stämma då man måste fila ned stöttan med motsvarande tjocklek på plattan för att få passning mot relingslisten. Man måste också vara extremt noggrann med att ha ett icke ledande material mellan stötta och platta då det annars blir korrision (alu - rostfritt). Efter det blev det mycket stabilare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigon är svår att fästa mantågs-stöttor på men jag har hittat en vettig kompromiss, tycker jag.
Fler båttyper kanske har motsvarande svårigheter?

Text o bilder ligger på Amigoforum: (öppnas i nytt fönster)
http://www.amigosidan.se/node/326

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 januari 2009 | 12:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...