cerber0s 1 Postad 15 December , 2008 Fräckt och intressant! http://www.cruisersforum.com/forums/f131/mythbusters-and-the-cruisers-forum-21151.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 15 December , 2008 Jaa. Mycket intressant. Början på den här debatten är mer båtrelaterad och kan ses här: http://www.boatdesign.net/forums/projects-proposals/another-idea-1289.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 15 December , 2008 Och här är en film med en väderkvarn som direktdriver en propeller vilket gör att man kan segla direkt mot vinden (vilket en del i debatten intiutivt inte tror är möjligt). Men filmen är ju 13 år gammal, så utvecklingen på området tycks ju i varje fall inte ännu ha lett till några kommersiellt gångbara resultat att tala om, tyvärr (men det råder kanske lite motvind på området, hehe) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 15 December , 2008 Jajustja. Länken också: http://www.youtube.com/watch?v=NNbNNSDljGI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 December , 2008 Coolt! Skilnaden där är ju att snurran aldrig kommer att driva båten snabbare än vinden. Så fort man närmar sig vindens hastighet så minskar ju den relativa vinden och någonstans inträffar ett jämviktsläge där farten alltid kommer vara lägre än vindens. Vad gäller bilen så driver ju hjulen propellern som driver hjulen som driver propellern och så har vi gjort oss en evighetsmaskin Det enda man behöver övervinna där är friktionen i drivlinan och ett litet luftmotstånd. Luftmotståndet är ju helt eliminerat i testen på löpbandet, så det blir inte riktigt rättvisande. Sedan är ju en modell i den skalan inte riktigt representativ. Friktion och luftmotstånd samt vikt/kraft-förhållandet blir helt annorlunda i full skala. Fräckt ändå att den var självdrivande trots uppförsbacken. Kul att se om det dyker upp på Mythbusters. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 15 December , 2008 Jag hoppas att du inte menar att den inte kan driva båten framåt i ren motvind, för det är nämligen det den gör. Vindsnurran genererar mycket mer kraft än vindens motkraft mot båten, eller hur jag nu ska förklara det. Läs forumlänkarna så förstår du att det inte handlar om något som bara funkar i små modeller. Frågan är snarare om det går att skapa en kommersiellt gångbar produkt med denna teknik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 December , 2008 Jaja....nu skall vi lugna ner oss. För det första måste även snurran skotas mot vinden. För det andra så är förlusterna i överföringen så stora så man vinner inget mot ett vanligt segel, i synnerhet på kurs mot vind. Det enda som verkligen och bokstavligt talat seglar fortare än den sanna vinden är en katamaran, modell racing, kryssarkattor är för tunga. De gör det desutom rejält. Läs boken av Sass, den kom ut redan på 60 talet: Snabbare än vinden. Vore det minsta fördel med detta så skulle det finnas kommersiellt för länge sedan. Men Okey, kul att leka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 December , 2008 Nej, det menade jag inte. Men det kommer inte att gå snabbare än vinden, varken med eller mot, och det var ju det originaltråden på cruisersforum handlade om. Visst fungerar det i större skala, men ju större det blir desto mer förluster får man i drivlinan. Testet på löpbandet är ju inte rättvisande, även om det är fräckt. Kalman har rätt. Det enda som seglar snabbare än vinden är flerskrovsbåtar. I höstas hade vi besök här av en katamaran, men minns inte vilken. Den seglade lite turer med sponsorer. Jag la en målföljare från radarn på jobbet på den när hon seglade ut i slör. Efter hand som farten ökade fick de skota hem och seglade till slut bidevind trots att den verkliga vindriktningen gav slör/halvvind. Målföljaren på radarn sa då att hon gjorde 28 knop. Det blåste 6 m/s DET är coolt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 19 December , 2008 Men om man tror riktigt mycket på det så fungerar det nog. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 December , 2008 Sedan så kan man ju alltid blåsa lite xtra på den där vindsnurran så går det lite fortare ändå....... tror jag..... Däremot vet jag att jag har seglat kryssarkatamaran i ca 6-8 m/s vind och gjorde ca 15 knop vilket är ca dubbla sanna vindhastigheten. Å det är härligt. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FireWolf 0 Postad 27 Januari , 2009 Vinden måste väl komma från sidan för att man skall kunna segla fortare an vinden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 27 Januari , 2009 Beroende på båttyp så går det att segla snabbare än vinden vid alla förhållanden utom läns och pinkryss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser