Gå till innehåll
onsdag 19 november 2025
DrChaos

Måla om båten?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har nyligen köpt en orrskär (kåge) 7.6m -76 och tänkte reparera en del under vintern. På nedre delen av båten finns en del repor som skulle behöva fixas till. Vad ska man använda och hur ska man göra för att det ska bli ett snyggt jobb.

På övredelen behövs en del spackling och dessutom ser färgen ganska sliten ut. Har funderat på att sprutmåla. Har ni några tips om man gör det själv. Vilka grejer, färg eller hur man får det snyggt. Hur undviker man att golvet blir halt?

Jan-Olov Luleå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jan-Olov !

Jag lackade min förra båt både skrov och överbyggnad samt insidan. Utförde grundarbetet med Internationals Perfection grund och spacklade och slipade tills allt var perfekt.

Lämnade båten till en billackerare som sprutade båtens skrovsidor och överbyggnad men en industrisärg som heter Temadur 90 från Tikkurillatror det stavas så Invändigt rullade jag med samma färg med matteringsmedel tillsatt. F.. va bra det blev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om reporna inte är så djupa skulle jag våtslipa med korn 600 och sen 1200 och därefter rubba med rubbing och sen polera med vax.

Om reporna är djupa skulle Jag skulle slipa ur reporna med tex. en dremel och spackla med gelcoatspacket, lägg på spackel och sen tryck en plastbit, (typ en sån som finns med i spackelburkarna), över spacklet så att ytan blir slät.

Efter det så våtslipa och vaxa som jag skrev ovan

På överbyggnaden skulle jag göra så här: Demontera allt som sitter i vägen, slipa allt som skall lackas med exenterslip korn 240, 400, böjda ytor våtslipas.

Tvätta av båten med silicontvätt.

Gamla båtar brukar ofta innehålla massor med silikonrester. Tas inte

dessa bort så blir med massor med små kratrar i lacken! .

 

Maskera med tape och täckplast, (tänk på att ta bort maskeringstape så fort du är klar och lacken härdat för att inte tapen ska fastna i underlaget)

Torka med klibbduk för att få bort dom sista dammkornen, använd gärna tryckluft för att blåsa bort dammet.

 

Använd kända fabrikat på färg, själv använder jag Jotuns Hardtop AS 2-K expoxitäckfärg som finns i dom vanligaste kulörerna.

Rätt förtunning är mycket viktigt, förtunningen ska vara avsedd för sprutning för att minimera rinningar, jag använder Jotuns förtunning nr10, ca. 10-15%

 

Blanda färg & härdare innan du tillsätter förtunning, färgen skall ha en konsistens som liknar ovispad grädde.

För tunn färg = Rinningar, för tjock färg = Apelsinskal

För mycket färg = Rinningar, för lite färg = Matt yta, ”torrsprut”

 

Ställ in sprutan så att en bred oval sprutbild erhålles

Håll sprutan 15-20cm från underlaget.

Spruta med svepande/pendlande rörelser, försök att inte spruta färg då du byter rikning på sprutan för att undvika rinningar, viktigt att skiktet blir jämt.

Lägg ett ”dimmlager”, alltså inte ett helt täckande lager, detta för att skapa ett fäste för nästa lager, vänta ca. 5min tills dimmlagret börjar bli klibbigt.

Lägg nu första täcklagret, försök få färgen att se blank ut, dvs. blöt utan att få rinningar.

(använd lampa från sidan så ser du om färgen är ”blank”)

När första lagret är lagt så är det gott om tid till nästa lager, se bruksanvisning för färgen.

Om första lagret blev bra så spruta nästa lager som ofta blir det sista lagret om färgen täcker bra.

Om det däremot är rinningar, torrsprut eller om dåligt slipade spacklingar syns så bör man vänta tills färgen härdat tillräckligt för att kunna våtslipa, våtslipa dom ställen som är dåliga,

Inte hela båten, torka av och kör en sväng med klibbduk.

Fördelen med våtslip är att det inte dammar, pappret räcker längre samt att man har mer känsla med den metoden.

Maskera upp ytorna som skall ha halkskydd, blanda färg med halkskyddsmedel och rolla på dom ytorna som skall halkskyddas.

 

Lycka till  //Matte

 

Ps: Maila mej om du vill ha mer info om hur man sprutlackerar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...