PeterRiverInn 0 Postad 27 Oktober , 2008 Hej. Stämmer det att 130D har lägre komp än A-C? Ska lyfta ur motorn och har prblem med vatten i oljan och tog komp-prov på både varm och kall motor. Kall: 9,5-10,0-10,5-10,0. Varm: 10,5- 10,0-11,1-10,7. Är detta OK komp? (pga av vatten i oljan hade jag hoppats på sämre jämnhet på kompet'. Eller?) Hälsningar Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Oktober , 2008 Med hänsyn till dagens bränsle har du (enligt mig) toppenkomp. Vatten i oljan kan du ha utan försämrad komp, felkällarorna kan vara många en är att packboxarna gått i impellerpumpen, någon annan kan fylla på. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsam 0 Postad 28 Oktober , 2008 Jag har ungefär samma skillnad i komp, och min motor går helt perfekt , enlig min mening kan man inte kräva mer exakthet på en så pass gammal motor. Angående vatten i motoroljan, jag har haft problem med det två gånger, och båda gångerna var det en trasig topplockspackning. Sist moterade jag topplockspackningen med ett speciellt sprayklister, loctite 3020, till för packningar, det ska skydda packningen från att lösas up av vattnet i kylkanalerna , samt fylla ut eventuella mikroskopiska ojämnheter, och hittils har det fungerat bra Att du har vatten motoroljan borde inte påverka kompet. Lycka till med motorrenoveringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterRiverInn 0 Postad 30 Oktober , 2008 Tack för tipsen. Har just vattenläckage vid vattenpumpen, just inne vid blocket droppar det. Självklart kan vattnet krypa in också...............tänkte inte på det! Vad bra att troligen ha lokaliserat vatten-olje-felet. Men det är väl lika bra att lyfta toppen och byta packningen när jag ändå håller på? (Egentliga anledningen till motorlyftet är byte av bakre vevaxeltätningen där jag fått bra tips av dig Nitro tidigare om själva lyftet. Tack för det) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 1 November , 2008 Jo, det stämmer att d versionen har lägre komp, det är och den ända som är anpassad för blyfritt som orginal :-) Den har och givetvis lite färre hästar då grundkonfigurationen annars är i princip samma som dom andra modellerna. Dom vilande hästkrafterna kan man få igen med planing av toppen :-) nån hundring kostar det om du har lite känningar i nån mek verkstad, då kan dom fräsa om din gamla bakre tätning oxå...Så att du kan får dit en packbox istället för filtringen.. Fast frågan är om du inte har modellen med orginal packbox istället för filtring, har för mej att dom ändrade det nångång under -76, men jag är lite osäker där. Du kan kolla med fredrik på drevia, han vet säkert eller kan kolla det iaf.. Som tidigare skrivit tror jag oxo det är vattenpumpen, har du den nya kullagrade byter du packboxarna i ett nafs. Har du den äldre, så ta kostnaden mot en ny pump. Kommer inte riktigt på vad en sån går på nuförtiden men tippar på runt 1700.. Förresten tror jag har en ny, eller bara provkörd pump liggande nånstans här hemma. Bytte nämligen till en dubbelpump och sötvattenkylning, när jag renoverade motorn förra vintern. jag hadde samma symptom som du men körde hela vägen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser