Batkrippa 0 Postad 22 Oktober , 2008 Jag funderar på att köpa en båt med dubbla Mercruiser 175Hk som har Alfaone drev. Motorer samt drev är från 1990. Motorerna/drev är normalt servade med oljebyte samt oljefilter.(Sötvatten kyld) Är det någon som har några synpunkter, vågar man köpa en båt med så gamla motorer. /Båtkrippa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 23 Oktober , 2008 Allt hänger på hur man har skött motorerna, antal timmar och andra förutsättningar. Oavsett vad säljaren säger finns det två tillfällen där en båtägare är lycklig... när man köper och när man säljer... Jag gjorde misstaget att tro på vad man sa.. kalla det för naiv eller okunnig. Ingen i detta forum kan sägar att det är en riskfri investering, men å andra sidan kan en nyare motor, felaktigt underhållen, utan bra underhåll eller med koorosion pga felaktig glykol eller landström vara en lika riskabel affär.. Är båten fin, köp den och lägg undan pengar för kommande kostander, uppstår dom inte så har du pengar över :-) För mig kostade det 200 000 kr ytterliggare 3 år senare... Men man lär sig en hel del om rykande turbon, byten av akterspeklar, hitta duktiga plastare och installera hydralstyrningar.. Mycket tack vare detta forum. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 Oktober , 2008 ... skulle en helrenovering av båda motorerna bli aktuell så bör du ha 100'' färdigt för den ! Så du ska fundera om båtens pris ligger så bra till att du kan unna dig en renovering utan att du ''avlider''... detta kommar ALLTID för eller senare, och mer eller mindre . man ska också veta att en renovering ingår i vanligt underhåll , så räkna inte hem hela summan om/när du ska sälja båten . Är du smart så låter du båda motorerna åka ur i vinter så dom kan uppdateras med nya packningar ,renovera förgasare , limpor och knän, osv ! För gör du detta INNAN något händer med motorn så kostar det betydligt mindre än att du ''väntar till det rasar'' för då brukar det bli helrenovering som följd ! Lika så med dreven .. nya packningar så allt är tätt så håller det kanske 10år till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser