varaderon 0 Postad 16 Oktober , 2008 Tjena! För några år sedan köpte en polare en väddö 450 med en mariner 40hp på. Ekipaget är från 96 om jag inte missminner mig. När vi var ute på premiärrepan och polaren drar för fullt så händer följande: Båten går upp i plan, men kränger snart över på ena sidan och lägger sig där. Jag som sitter i fören upplever det som väldigt obehagligt, känns nästan som att båten ska kantra. Vi provar med att sätta även mig akterut, men med två fullvuxna karlar där bak så planar den ju inte alls. Jag trodde att det kanska berodde på att motorn är precis vad väddön är registrerad för och inte riktigt håller vad den lovar och vi har inte pratat mer om det. Nu i sommar så köpte en jobbarkompis en likadan väddö, dock med en 35hp johnson på och båten beter sig exakt likadant. Båten är nästan okörbar när den har planat helt. Finns det några fler med liknande erfarenheter gällande väddö 450? Eller, finns det någon med några teorier om vad som händer. Ska det vara så här? Mvh/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 19 Oktober , 2008 Ingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 19 Oktober , 2008 Låter som ett liknande fel som Uttern hade på några av sina 55 modeller. Om jag inte minns helt fel så var ena bottenhalvan något konvex alltså buktade ut. Med påföljd att den liksom sög fast och båten lade sig kraftigt på den sidan vid planing. Är båten på land nu får ni väl kolla botten med ex.vis ett långpass eller rak bräda. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 20 Oktober , 2008 Tack för tipset. Det får bli att syna bottnarna på bägge båtarna. Mvh/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 21 Oktober , 2008 Återkom gärna med resultatet, vore intressant. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 22 Oktober , 2008 Mmm. Frågan är ju bara vad man kan göra åt det. Ingenting skulle jag tro?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 23 Oktober , 2008 Enda möjligheten skall väl vara att montera trimplan isåfall. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 23 Oktober , 2008 Jo men tappar man inte fart då? Synd att behöva montera trimplan när man har en motor som båten är typad för?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser