Gå till innehåll
onsdag 10 december 2025
Gäst sjöbjörn

Yamaha problem

Rekommendera Poster

Gäst sjöbjörn

Jag har problem med en Yamaha 60hk -83 Den fungerar perfekt upp till 5000 varv då den uppför sig som om den inte fick bränsle,drar man av på gasen så fungerar den igen. HJÄLP vad är det för fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att statorn är kass. Statorn ger gnistan till motorn. Den sköter om låg och högtändning. Så man kan enkelt kolla detta genom att låna ett instrument som man hänger runt tändkabeln. Vid varje gnista lyser en lampa på instrumentet. Så man får varva upp motorn och pröva på varje tändkabel och se om gnista finns En enkel och billig första koll innan man börjar med en massa annat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matz

Hej Jag har en likadan motor med samma problem! Den går på full varv en stund sen dör den och man får dra ner på gasen. Funderar på om det kan vara skit i bränsletillförseln. Prova och pumpa på bensinslangen när den dör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett till förslag. Kompisen hade ett skumt fel på sin V8, uppförde sej ungefär som din. Det visade sej vara sprickor på bränsleslangen, så den sög luft. /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sjöbjörn

Har redan provat att pumpa på blåsan men det hjälper inte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Jag hade samma problem med en 40hk Yamaha från tidigt -80 tal. Det visade sig att den nya bensintank i plast som jag köpt släppte små plast bitar som stoppade upp. Efter en rengöring av förgasare och filter har den fungerat perfekt. Jag satte även på ett ledningsfilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sjöbjörn

Nu är felet fixat, det visade sig vara fel på CDI-boxen och den var inte billig 5800:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...