Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
nmop

Isolera kylboxen

Rekommendera Poster

Har behov av att isolera befintlig kylbox. Det är svårt att montera bonocellskivor i efterhand. Funderar på att spruta med någon form av skum.  Har hört att skum absorberar fukt! . Någon som har erfarenheter av detta? Eller har andra förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge skummet inte innesluts i oventilerade utrymmen kan det inte gärna bli blött så det slutar att isolera. Det finns nog inget skum som är hygroskopiskt, t.ex som olika salter, utan det får den fuktighet som omgivningen har.

Är det torrt i båten så blir också skumisoleringen torr. Jag har också funderat på att fylla hålrummen runt kyllådan med något isolerande. Det är iofs inte mer än kanske en fjärdedel av ytan men alltid borde det ge någon förbättring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idealet är extruderad PU isolering, inga problem vid nybyggnad för då kan man oftast använda fasta isoleringsskivor.

Jag har blivit varnad för 1 komponents PU-skum i slutna utrymmen typ runt befintlig kylbox.
Jag har använt 2 komponents PU skum på flaska köpt hos OZ Marine i Göteborg (250 kr inkl moms), du knäcker en inbyggd kapsel, skakar och sprutar sedan under max 5 minuter.
Eftersom en flaska bara ger 10 liter skum har jag på 2 båtar fyllt med bästa fasta isolering så mycket som det gick och avslutat med skum.
Det finns säkert fler ställen att köpa 2 komponents PU skum men priset kan vara avskräckande.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan som isolerare rekomendera Armaflex matta,det använder vi när vi isolerar frysar, kylrör etc.Går säkert att att använda till din kylbox (finns i alla möjliga storlekar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra fråga. Jag skulle kolla på eniro efter isoleringsföretag.Kan du ta ur boxen kanske du kan lämna in den och få den isolerad om du har tur.VVS-firmorna har också arma flex fast kaske inte matta som du behöver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 
Håller på att bygga en kylbox till min båt, men kan inte acceptera att isolering skall behöva vara så dyrt i handeln. Jag läste i olika forum och var även ute och tittade på grund isoleringsskivor. För ca 8 år sedan var jag i Valdemarsvik och sprang på en firma som gjorde badhusleksaker av ett material, som har bra energivärde, antimögelbehandlat (minst lika bra som de som säljs för 5-600 kr skivan). Materialet (likt ett liggunderlag), men stummare och finns i olika tjocklekar, (används även som isolering i flygplan)
Man limmar ihop delarna med kontaktlim.
Företaget heter: RIPACK HB 0123-12130
Ni kommer att bli överaskade, när tar ta del av priset!!! Min box tillskuren och klar kostade 600 kr (60 liter) och är 6 cm tjocka väggar och 12 cm på botten. Som innerbeklädnad kör jag med tunn aluminiumplåt (hygien)


Peter 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...