Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
gilla

Konservera en Volvopenta d3

Rekommendera Poster

Hej,

Hur gör jag bäst för att konsevera min motor en D3 Volvopenta.

Stämmer det att jag skall byta olja i både motoor och drev på hösten eller skall jag vänta tills våren kommer? Och hu i Hvete skall jag få in glykolblandingen i motor?

Tacksam för alla svar,

Torrsättning kommer i oktober.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 Om du demonterar drevet vilket jag antar så finns ett intagshål i delen som du lossat drevet ifrån. Dim ca:30mm. Ta en slang och tejpa så att tjockleken på slangen gör att den sitter fast. Ta en hink med vatten och ställ på badplattformen med slangen i botten. Starta motorn och kör på tomgång till vattnet är borta stäng av motorn och fyll hinken med Glykol blandning. det skall vara polyproylen glykol till denna motor. Kör motorn på samma sätt med glykolblandningen tills det är tomt i hinken. Nu är konserveringen klar. Jag tycker att du skall byta alla filter och vätskor på hösten även i drevet. Glöm inte bälgar och impeller om det är på tredje säsongen.

 

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har du inte slutet kylsystem med värmeväxlare på denna då tro?
I så fall har du väl redan glykol i motorn?
/Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs instruktionsboken från Volvo Penta. Det står under rubriken sjövattensystemet, rengöring och konservering.

Har du inte din instruktionsbok i närheten, så finns den på http://www.volvopenta.se

en skillnad mot första svaret tror jag är att VP rekommenderar 50% glykol o 50% färskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hämtade min båt hos auktoriserat Volvopenta varv i dag, frågade om konserveringen av sjövattenkylningen. Fick till min förvåning svaret att de slutat med glykol av miljöskäl --- istället spolar de först igenom med färskvatten och sedan suger de ur allt vatten.

Blev imponerad -- verkar ju mycket smartare än ovanstående. Kräver kanske bättre sugkraft än en vanlig våtdammsugare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...