hace1 0 Postad 19 September , 2008 Hej, jag har fått missljud i drevet som märks genom ett tjutande ljud runt mellan 900-1100rpm. Trim eller styrutslag har ingen inverkan. Jag tog bort drevet idag och kollade stödlagret som känns felfritt, detsamma med knutarna. när jag tog bort propellern så hade jag växel i och propellern var då låst motsols men gick att snurra medsols ganska lätt med ett knäppande ljud som följd (spärrskaft ljud) är det normalt?? borde vara låst åt båda håll eller? Det fanns olja i drivaxelbälgen dock inget vatten, kommer det från drev eler motor? Båten fungerade perfekt förutom missljudet. Till saken hör att jag hade en grudstötning i somras så att propellern fick stryk. jag stog nästan stilla när det hände. Tacksam för lite expertråd då jag aldrig har skruvat drev tidigare. Ceder Senast ändrad av hace1 | 19 september 2008 | 17:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djungelmannen 0 Postad 19 September , 2008 Kolla med Micke på www.drevman.se han kan skruva dom där dreven i sömnen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 20 September , 2008 Att det kuggar över när du snurrar propellern åt ena hållet är normalt, så där kan du vara lugn. Lägger du i backen så blir det omvänt förhållande. Fick du missljudet efter grundstötningen? Oljan i drivaxelbälgen kommer med all säkerhet från drevet. Packboxen på ingående axeln som läcker. Om du har drev utan oljebehållare i motorrummet så KAN det vara orsaken till missljudet. För låg oljenivå i drevets överhus så att nåt lager där fått stryk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 20 September , 2008 Tackar för svaren, jag har kört ca 25 distans efter grundstötningen innan missljudet kom så det är troligen inte relaterat. hur det är med oljan i drevet har jag inte kollat ännnu men det låter sannolikt att oljan i bälgen kommer från drevet och då saknas det naturligvis olja i drevet. Med lite tur så är det bara att byta tätningar och övre lagret eller? Lite tråkigt att det inte finns oljesticka på drevet som det gjorde på mitt gamla penta 270. Går det att eftermontera oljebehållare och slang som det är på gen II? och var kan man beställa dessa prylar, USA?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 22 September , 2008 Det finns behållare som kan monteras även på gen I (och gen II om de inte har behållare original, alla har inte det) Det fungerar så att man istället för den övre oljepluggen monterar en slanganslutning där och sen drar in den slangen genom akterspegeln och sätter en behållare där nånstans. En enkel men mycket bra grej. Då blir hela drevet oljefyllt istället för att det bara är fyllt upp till nivåpluggen. Vissa tidiga gen II hade oljesticka i locket men den togs bort senare.. Att byta lagren är inte helt enkelt. Det går inte att bara ta isär och byta lagren. Det måste nämligen shimsas in. Dels kugg/flankspelet och dels lagerförspänningarna på både vertikal och ingående axeln. Gör man inte detta så kommer både lager och dreven att slitas ner onormalt snabbt, OCH att det kan ge missljud som att det tjuter och låter illa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser