Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
hace1

Någon som kan Alpha One?

Rekommendera Poster

Hej, jag har fått missljud i drevet som märks genom ett tjutande ljud runt mellan 900-1100rpm. Trim eller styrutslag har ingen inverkan. Jag tog bort drevet idag och kollade stödlagret som känns felfritt, detsamma med knutarna. när jag tog bort propellern så hade jag växel i och propellern var då låst motsols men gick att snurra medsols ganska lätt med ett knäppande ljud som följd (spärrskaft ljud) är det normalt?? borde vara låst åt båda håll eller?

Det fanns olja i drivaxelbälgen dock inget vatten, kommer det från drev eler motor?

Båten fungerade perfekt förutom missljudet. Till saken hör att jag hade en grudstötning i somras så att propellern fick stryk. jag stog nästan stilla när det hände. 

Tacksam för lite expertråd då jag aldrig har skruvat drev tidigare.

Ceder 



Senast ändrad av hace1 | 19 september 2008 | 17:37

post-23507-1394235625,0588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kuggar över när du snurrar propellern åt ena hållet är normalt, så där kan du vara lugn. Lägger du i backen så blir det omvänt förhållande. Fick du missljudet efter grundstötningen? Oljan i drivaxelbälgen kommer med all säkerhet från drevet. Packboxen på ingående axeln som läcker. Om du har drev utan oljebehållare i motorrummet så KAN det vara orsaken till missljudet. För låg oljenivå i drevets överhus så att nåt lager där fått stryk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, jag har kört ca 25 distans efter grundstötningen innan missljudet kom så det är troligen inte relaterat. hur det är med oljan i drevet har jag inte kollat ännnu men det låter sannolikt att oljan i bälgen kommer från drevet och då saknas det naturligvis olja i drevet. Med lite tur så är det bara att byta tätningar och övre lagret eller?

Lite tråkigt att det inte finns oljesticka på drevet som det gjorde på mitt gamla penta 270.

Går det att eftermontera oljebehållare och slang som det är på gen II? och var kan man beställa dessa prylar, USA??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns behållare som kan monteras även på gen I (och gen II om de inte har behållare original, alla har inte det) Det fungerar så att man istället för den övre oljepluggen monterar en slanganslutning där och sen drar in den slangen genom akterspegeln och sätter en behållare där nånstans. En enkel men mycket bra grej. Då blir hela drevet oljefyllt istället för att det bara är fyllt upp till nivåpluggen. Vissa tidiga gen II hade oljesticka i locket men den togs bort senare.. Att byta lagren är inte helt enkelt. Det går inte att bara ta isär och byta lagren. Det måste nämligen shimsas in. Dels kugg/flankspelet och dels lagerförspänningarna på både vertikal och ingående axeln. Gör man inte detta så kommer både lager och dreven att slitas ner onormalt snabbt, OCH att det kan ge missljud som att det tjuter och låter illa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...