Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
wallberg

AD41P-A turbo som kommer först vid 2600 varv

Rekommendera Poster

Hej ,

Jag har problem med min turbo på min AD41P-A. Turbotrycket kommer först vid ca 2600 varv vilket gör båten seg. Turbon är den nya uppgraderade enligt Drevia. Den har väl gått i 5 år sedan denn uppgraderades. Vad kan det vara för fel? Har den rasat?

Mvh,

Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft båten så länge att du märker någon skillnad på nu och då? Kan inte med säkerhet säga att turbon på min motor går in speciellt mycket tidigare än din- borde väl ligga någonstans runt 2-2500 varv.

Kolla med ex. vis Drevia i Lyskil dom borde kunna ge dig ett korrekt svar.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har alltid varit lite problem. Botten är finfin, nedslipad och 2-komponentmålad 5 varv sedan hård bottenfärg, inga tuplaner. Jag hittade ad41ans verkstadshandbok på nätet och tänkte följa den vid genomgång i vår i vår. Komp. provart u.a. Drar 1,5 l/dist vid 23-25 knop och 3300-3500 varv Båten väger drygt 3 ton. Probelemt med planing ligger just kring 2200-2800 varv/minut där planingströskeln ligger markant. skall ner och snurra på turbon i helgen, köra utan luft filter.

Hade det inte varit den uppgraderade så hade det varit lättare. Enligt drevia så har den uppgarderade turbon tidigare nummer 861260, vilket jag har, men nu går den under nr 3802070. Många pratar om andra leverantörer men vill inte köpa en ny turbo utan att veta att det verkligen är den och att det löser problemet

Med hopp om tips, Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat vad motorn varvar på fullgas? Den ska varva 3.900, om du inte kommer upp i detta varv på fullgas och ganska tungt lastad båt så tycker jag du ska byta stigning på proppen.

Jag hade ungefär samma problem som du med min båt, jag bytte från A5-or till A4-or och fick en fantastisk skillnad i accet upp till planing att motortempen vid marshfart ( ca 20 knop) gick ner från drygt 95 grader till ca 90. Det hörs på motorn att den går betydligt lättare. Jag tror att många båtägare i tron att de ska spara bränsle kör med för stor stigning på propparna-enl. mig helt förkastligt då det inte leder till något annat än mera motorslitage och knappast sparar något bränsle mer än möjligen i tomgångsfart, dessutom får man en lägre fart på tomgång med lägre stigning- vilket inte är helt fel när man ska puttra in på okänt vatten eller i hamnar.

Vad gäller artikelnumret på turbon så är det ganska vanligt att Penta byter nummer utan att för den skull det är någon skillnad på produkten.

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger,

Tack för svar. Jag har A6 propellern och den varvar upp till 3900. Jag tror på att gå ner till A5 som du föreslår men vill gärna får turbon att starta tidigare. Utbytesturbon för AD31 sägs dra igång redan vid 1800 varv så ad41 bör väl inte ligga långt efter. Motorn ligger, i 25 knop och 3500 varv, på ca 88-90 grader så där jobbar den fint.

Tacksam för tips /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då verkar ju stigningen vara ok, kanske vore värt att kolla turbon kan ju vara något som inte är som det ska.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som hade liknande problem på sim Nimo 23. Trög att få upp i planing men gick fint bara den planat och varvade som den skulle. Han bytte ned en storlek på propparna och sedan gick båten kanon. Förklaringen han fick av marinfirman var att turbons startvarvtal och båtens planingströskel harmonerade dåligt. Fastän man ger full gas så räcker inte avgasmängden till att varva upp turbon, så man får full kraft att komma upp i plan. Genom att byta till mindre stigning höjer du varvtalet och avgasmängden vid den kritiska planingströskeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med de som uppgivit att turbon skall gå in vid 17 - 1800 varv. Min börjar yla vid 1700.

 

Ifall din turbo har rasat eller ej kan du lätt kontrollera genom att ta bort luftfiltret och snurra på turbinen. Kärvar det så har du problem. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan..

Jag har precis bytt mina turbo,till de uppgraderade.

De börjar ta fart vid ca 1700rpm,mot det gamla som började vid 2200 rpm..

En otrolig skillnad i min båt,som vägar 6,5 ton

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack Roger, excel, Niro och Perra. Jag sticker ner och snurrar på turbon i morgon om det inte regnar för mycket. Återkommer med rapport /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu har jag precis varit nere och snurrat på Turbon och den går runt lätt och distinkt. Jag börjar undra om det kan vara så att de tidigare har renoverat turbon genom att bara byta insprutningssidan. Avgasdelen ser mer original ut. När man köper en utbytesturbo så är väl avgasdelen annorlunda just för att få den att gå igång tidigare? Insprutningssidan borde det väl vara mindre skillnad på?

Mvh/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ingen skillnad där. Det som skiljer är hur själva turbon är utformad inne i turbon. Så du ser inte någon skillnad där.

Lite grovt skulle man kunna säga att det är som att skillnaden mellan olika propellrar. Lägger du upp satser med A5, A6 och A7 bredvid varandra och ställer dig och tittar så ser du ingen större skillnad på dem. Men tittar du noga på dem så kan du se skillnad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men jag såg det inte så avancerat. Mer att patinan på turbon var mer i linje med motorn i övrigt. ersättningturbon kommer väl omålad och behöver väl inte målas innan den sätts dit? Mvh/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild om det kan ge hjälpa till att avgöra om det är en äldre eller nyare variant. Numret säger ju nyare men man vet aldrig... Mvh/Jonas

post-19059-1394235611,0344_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att utbytesturbon är omålad,men de skall jag måla med orginalfärg till hösten..Mina gamla var bytta för 5 år sedan,men inte till den uppgraderade sorten..

Är du säker på att det är den uppgraderade du har,för det verkar stäma med de gamla,att turbotrycket kommer så sent

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Perra, intressant. Det lutar åt att byta för denna turbo är nog också fem år och antagligen av den äldre modellen. Du råkar inte komma ihåg om den hade numret 861260 på den äldre och den nya har ju 3802070. Det skulle vara värdefullt.

Mvh/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte inför förra säsongen fick jag också en (grön) 861260.

Frågade då och den ska vara av samma spec som 3802070. Skillnaden är att den förstnämnda är ny medan den andra ingår i utbytessortimentet. Och listpriserna, 19493,75 välskattade kronor mot 8639...

På samma sätt är det olika artikelnummer för nya resp utbytes generatorer, startmotorer, topplock, etc, etc.

Det är förstås en helt annan fråga varför Penta öser ut nya turboaggregat som bytesdelar till under halva priset. Den som är nyfiken får väl skriva direkt till dem men vill man spekulera kan kanske brist på stommar eller för stort lagersaldo av den nya typen vara tänkbara förklaringar. Det lär inte vara så stort drag efter aggregat för 20 loppor när de kört bytskampanjerna i åratal.

Men det skulle vara intressant om någon som faktiskt har en 3802070 ville skriva av och meddela exakt vad som står på typskylten i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag håller med flying för det finns väl andra leverantörer också och de kanske levererar nya till utbytespriser. Svårt att konkurrera annars. Någon som har erfarenhet att dela med sig av kring alternativa leverantörer?

Tackar/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Diesel_Pelle. Jag har hört talas om de från Svensk Turboservice. Att de kan vara av lite annan dimension än VP. Har de samma egenskaper, dvs startar, laddning etc. Jag har ringt dem men svårt att få tag i rätt kille, är i Norge.

Jag undrar också om flying fick samma  ökning av turbotrycket vid lägre vavtal?

Mvh/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huset är exakt det samma som VP, men de har bestyckat den på annat sätt. Min är vassare än den som VP erbjuder, men jag betalade samma pengar.

När jag ringde till dem så svarade de direkt och gav bra information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag också nämnt i någon äldre tråd är maskinen betydligt mer axpigg med nya turbon, ja, men jag har så lätt båt att kraften aldrig var något problem med den gamla heller. Därmed har jag inte kommit på tanken att t ex kolla tryckmätaren mot varvräknaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen diesel_Pelle,

Jag har pratat med Svensk Turboservice och de verkar ha vad som behövs.

Vilken turbo var det som du valde. De hade någon form av standard som man sedan kunde uppgradera med steg 1 eller steg 2 uppgrad för att få tidigare turbotryck eller tidigare turbotryck och mer hp.

Tacksam för svar/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 31 motor. Då när jag köpte så fanns standard (samma som VP uppgradering) och sen en med lite mer knuff. Jag valde det senare.

Jag kan tyvärr inte säga hur mycket det gav, då min pump var helt fel justerad när jag köpte båten och jag bytte turbon innan jag hade fått pumpen renoverad.



Senast ändrad av Diesel_Pelle | 09 september 2008 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade idag med Drevia och enbligt dem började den nya turbon att användas redan 1994 i vissa motorer? I alla fall i AD41P-A. /Jomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Jag har inte superkoll på de olika 41 motorerna men jag har en TAMD41B årm 1989 med den uppdaterade turbon(enl tidigare ägare så skall det vara så...). Jag har ju rakaxel antar att Ni har drev. Har inte koll på alla nummer ni rabblar fram och tillbaka. Men jag tycker att jag märker och har även hört någon annanstans att turbon går in vid 1800varv. Det är inte ofta jag varvar upp motorn men det är ju bra om man får ut max... Har då en lite mer allmän fråga, jag får bara upp motorn till 3200-3300varv vid max gas(ca 18,5knop). => Ni pratar om att få upp motorn till 3900, gäller det även min gamla TAMD 41B? Tror Ni jag har för stor propeller/hög stigning? Tror det är 18x15 prop skall kolla det... väger ca 3600...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart ska du sänka stigningen- med hur mycket borde du kunna få reda på av någon som jobbar med proppar ex. vis Propellertrim i Stockholm.

Med ett nuvarande toppvarv på 3.200 så borde nog stigningen minskas med säkert 2 tum.

Kan också vara så att det ska till en komb. av minskning av stigning och storlek- men det vet nog proffsen.

Är ganska säker på att du kommer att märka en enorm skillnad  på accet och jag skulle tro att även toppfarten ökar då motorn inte ger max effekt vid det varvtal som du nu har på topp.

 

Roger

 



Senast ändrad av PCP-Roger | 12 september 2008 | 08:28



Senast ändrad av PCP-Roger | 12 september 2008 | 08:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack, skall fundera lite på det här med prop byte. Någon som har effekt och moment kurvor för TAMB 41B(kanske samma som för andra 41or?)? eller var kan man hitta dem, hitta inget på VPs hemsida.

//Skandahlgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har exakt samma problem och håller på med exakt samma forskning!

Jag får svaret också att propellrarna kan vara saken, att jag skall gå från A5 till A4 vet dock inte om jag har ersätntings turbon själv heller.

Det jag hade viljat veta är vad ni som har ersättningsturbon vad ni har för storlek på propellrarna?

För mig så är det så att byta propellrar kostar 7lax och byta turbo 10lax känns som att på något sätt att det är bättre att lägga 3lax extra för att få ny tubo, om nu detta hjälper om man har A4 propellrar.

 

Jag har en Nimbus 26dc och vet inte riktigt vad den väger men det är väl ett par tre ton kanske.

Så fårgan är skall jag gå ner i propellrar och det blir bra eller köra på ny turbo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ingen större skillnad med uppdaterad turbu. Den äldre var av samma slag. Däremot så blir det stor skillnad med annat äldre bränsle. Detta har jag inte funnit belägg för på annat sätt en genom test... Inför detta året skall laddluftkylaren rengöras. Mycket oljeavsättningar i luftdelen. Ses som läckage under luftinsidan på laddluftkylaren. Kommer ut genom dräneringshålet. Se annan länk för detta. /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...