Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Uttern510

Vilken motor till en uttern 510 HT

Rekommendera Poster

Hejsan!

Är ny på sjön och första sommaren har varit kanon på alla sätt utom motormässigt. Sista turen gick motorn sönder så och innan dess har jag tyckt att 50 hästar är lite klent för båten om man är mer än 2 st i den. Eftersom det förmodligen inte är lönt att laga den så tänkte jag leta efter något nytt. Undrar om det finns någon mer därute som har en Uttern 510HT och vilken motorstyrka ni rekommenderar?

Har någon delar till en 50 hästars mercury thunderbolt är det också tacksamt jag är intresserad!!!

MVH

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, här finns några Uttern 510 ägare på forumet, jag är en... Har en gammal 70hk Evinrude, tycker det fungerar utmärkt med denna motor. Har sett denna båt med motorer från 40hk och uppåt, men jag skulle nog inte vilja ha en mindre. Behöver inte köra fullgas, utan har en lagom marchfart. Har som mest varit 4 vuxna och 2 barn i båten, då planade den också men det gick lite segt...

Du får gärna förklara vad som är fel på din motor så kanske någon kan hjälpa till med förslag, om du vill försöka reparera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svaret! Tänkte återkomma med felet ska försöka skruva sönder motorn i veckan. Vet så mycket att kåpan som förgasarna sitter i har spruckit samt fått ett hål i sig, men har inte öppnat än så jag vet inte hela problemet, antar att jag behöver ett nytt block mm. Tack än en gång för svaret!!! Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker också 510ht, på den hänger det en 80hk Mercury från 1981, den gör 36 knop om jag är ensam i båten. Då jag är lite förtjust i farter och ibland vill åka på en längre tur så skulle jag gärna vilja ha en frisk och modern 100-hästare. Vi har hitills varit som mest 4 personer plus lite packning och reservbränsle men det var då inga som helst problem med orken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Undrar hur mycket aktern håller för *ler* samt hur mycket det tynger ner med för stor motor?

 

MVH

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset då är väl att satsa på en 2-taktare, men hyfsat modern sådan. De väger ju bara cirka hälften jämfört med motsvarande 4-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har då sett anonnser där dom har hängt på 120hk, nu tror jag det var 2-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har börjat snegla åt tohatsu 90 hästars tvåtakt med insprutning, problemen är väl vikten 143kg och försäkringen.

MVH

Mikael.H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem med den vikten det törs jag lova. Jag har också tittat väldigt mycket på just Tohatsu 90-hästarn, jag tror den hade varit helt perfekt på 510:an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tänk på att 510án är gjord för kort rigg.

(om du inte visste det)

Lycka till.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en 60hk på våran 510. Skulle då inte vilja ha ngt mindre. Hellre en 10-20kusar till blir nog lagomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet att det är kort rigg! Är tacksam över ideer för att bygga om den.

MVH

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att jag har en org. akterspegelförhöjare ifrån Uttern monterad på min. För troligen sitter org. motorn fortfarande kvar på båten. Men det kan ju också vara något hemmameck(?)

I alla fall, längst ner på denna sida: http://www.uttern.se/swe/tillbehor_2008.htm Tyvärr saknas bild på den stora modellen...

Min ser ut som en slags kraftigare variant av lilla modellen 870792, dessutom fylld med plyfa.



Senast ändrad av Knoparn | 04 september 2008 | 21:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej!!!

Den största förhöjningen som uttern har är klassad för 70hk. Dessutom förmodligen gjord för en lättare tvåtakts motor. Vill nog ha något lite stabilare inte för att att det kanske behövs men för att et skulle kännas bättre.

Funderar på att plasta upp till rätt höjd och sedan sätt en rejäl alu plå bockat över aktern. Plåten så bred som möjligt åt alla håll för att ta upp krafterna. Någon som har gjort detta arbete och kan komma med tips?

MVH

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Då min gamla 60 hästare kastade in handuken hängde jag på en 2-takts 70 hästare av japanskt fabrikat. Helt perfekt kombination båt/motor.

Mvh // Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

Hur gjorde du med aktern??

Får man undra lite om vilken hastighet du kommer upp med 70 hästars motorn?

Står mellan 70 och 90 för min del eller egentligen vad jag kan försäkra då båten är gjord för 70 hästar.

hoppas på mer svar!!!

MVH

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, det får man... :-)

Med nuvarande propeller gör den 32 knop. Med en mer optimerad propeller kan den gå något fortare då den övervarvar nu. Jag är dock rätt nöjd då jag sällan vill maxa utan har nu en behaglig marsfart mellan 20 - 27 knop oavsett hur många vi är i båten, den går lika fort ensam som med 4 pers i.

Akterspegeln är fortfarande orörd original då jag köpte en motor med kort rigg.

 

Mvh//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per!

Låter härligt!!! Tyvärr finns inte den modellen som jag sett ut med kort rigg men men man får väl improvisera.

Tack för svaren!!!

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...