Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas_JJ

Hummerfiske 2008

Rekommendera Poster

Dagens fångst blev 2 st lagliga hummrar och 1 med rom, men den fick ju gå tillbaka såklart. Dock verkar det som om 2 tinor var tjuvdragna då buntbanden som luckorna var fästa med inte fanns kvar, men det får man ju leva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 till lagliga idag:)

Men som föregående talare va iaf en tjuvdragen.... grrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jonas grattis till fångsternaSkrattande

För djävligt med tjuvdragningenRynkar

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 lovliga på 2 dragningar förutom romhonor som går tillbaka givetvis!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev det 9st hummrar fast 4 fick gå tebax så 5lovliga hummrar att fylla sumpen med.

Det är väldigt mycket krabba också tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2st till idag... men hittade inta alla tinor pga av vädligt höga vågor o enormt stark ström...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, hur fan gör man !??!  Jag fattar att ni inte vill avslöja era favvoställen eller knep för en stockholmare men ni kanske kan knuffa mig åt rätt håll.

 

Har fisklat i 4 dagar med 14 burar och endast fått 12 krabbor. Har agnat med saltad makrill (agn jag köppt från den lokala fikehandlaren då jag bor i stockholm och inte har möjlighet att fixa den själv)

Fick betydligt minder krabba i år än förra året då jag agnade med torsk. Då fick jag i snitt 2 krabbor i varje bur, kan åxå bero på att jag var noggrannare med att hitta stenbotten den här gången.

 

La burarna på mellan 15-25 m djup, kännde efter så att det var stenbotten. Jag fiskar ganska nära där vi har våra stugor. Intill ett brant berg som verkar populärd då det ser ut som ett bollhav med bojar där vid den här tiden på året.

 

Finns det några generalfel nybörjaren gör ? Fel bur, bete, botten djup, etc ?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det låter som du gör så mycket fel. Men ordentligt insaltad makrill eller sill och så snåla inte med agnet när du agnar tinorna. (Nätpåsar i tinorna är bra).

Sen är ju ett hyffsat ekolod bra att ha.

Kör och leta upp ett grund tex och lägg tinan utanför grundet och dra tinan mot grundet tills du känner att det hugger tag ordentligt, ofta småhugger det lite i början men ja väntar oftast till det suger tag ordentligt i repet. sen är det bara att vänta ett par dagar och åka och håva in alla hummrar:-)

Ja fiskar på olika djup, alltifrån 6m ner till 35m

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy för alla jävlar i helvete. Idag när vi skulle dra hade någon hunnit före och stulit 5 tenor och dessutom tjuvdragit 2 andra varav en hade innehållit något eftersom den var öppen. Jag blir så jävla besviken. Hur är man funtad när man kan göra så. det är väl inga tungt belastade kriminella element ute på sjön i sånt här väder? Det måste vara vanliga jävliga hummerfiskare......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arrrgh, blir så förbannad på dina vägnar. Kan bara säga att det är vanliga hummerfiskare, jag har blivit av me 3 skettunnor me saltadmakrill. Det är ju inget småbus som tar hem dessa salta firrar å lägger i stekpannan. (stod ganska gömda på en kaj, vid bua)

Är det någon som vet var man kan köpa agn, det är ju för mycket begärt att det skall vara saltat. Borde ju finnas makrill eller sill att köpa någon stans för hyfsad peng. Runt Lysekil, kungshamn.  Har hört att astrid Rönnäng säljer, någon som vet eller varit där?

Fisket annars;

Jo, jag tycker det har varit mycket bra iår, men så klart så har det tjuvdragits hur mycket som helst. Har också blivit av me tenor. Detta blir bara värre och värre, helt otroligt att man aldrig rundar en köbbe å kommer på någon me böxera nere.... På ett ställe låg jag helt själv på en mycket bra plats, när jag kom ut nästa gång så låg mina tenor ve sida å en anna låg där. En tena var väck, och det är omöjligt att strömmen eller dylikt har tagit den, utan den var tjuvdragen och sänkt ute på djupet.

 

Förra året fick jag mycket romhonor, det har jag inte fått iår. Andelen romhonor är förvånadsvärt liten.

ha det gött alla och kom gärna me tips på var det finns agn.

 

Kardinalfel

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tråkigt och höra det med ditt agn och tjuvdragna tinor. Det händer varje år att man får några tjuvdragna.

Men till din fråga om agn så köpte jag färsk sill på rönnäng innan hummerfisket och jag gav då 5kr moms /kilo.

Annars brukar ju lite fiskegrossister ha fryst sill i 25kg block.

Idag fick jag 7lovliga och jag får hålla med om att det inte är så mycket romhonor iår som ifjol men ja får fruktansvärt mycket småhummer. fick 5småhummrar idag dom 7 lovliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köppte saltad makrill av fiskehandlaren i Lysekil, det var ganska dyrt 200:- för en 10 L hink, men jag hade inte så mycket annt val...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan precis blivit medlem men har ofta läst trådar här. angående hummerfisket har fått 11 st hitils iår 1 tips om agn hör med fiskbilarna om du kan få köpa laxrens ca 20-25 spänn för 10 l spann inkl spann ja kör med det det funkar ok behöver byta ca efter 2 dgr ock håller med om romhonor inte fått 1 ända ännu  Mvh:Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick 7st igår:):):):):) varav 5 lovliga...

Sen va ja ute en snabbis o kollade 2 av mina tinor... kom inte längre ut pga blåsten... men i de 2 fasst de 3 härliga hummrar:):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar angående agnet, får se vad det blir men det lutar åt sill från tjörn.

Vilket otroligt fiske det är iår, känns nästan overkligt bra Skrattande 

 

Ha det gött

Kardinalfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i onsdags hade fått 2 tinor vittjade och 2 stulna, var ute idag igen 1 tina vittjad och en stulen. Började med 7 tinor är nu nere på 4 och har fått upp 2 lovliga, men någon annan har tydligen fått större utdelning på mitt fiske. Lägger av för i år och tar upp båten. Får se om lusten kommer tillbaks till nästa säsong!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fram tills idag hade ja fått 32lovliga hummrar i mina 14tinor men idag så kunde jag glatt återväda till bryggan med otoliga 13 lovliga hummrar.

Det är det bästa jag har fått någon gång 13 hummrar på 14 tinor. helt klart godkännt och då kan tilläggas att 6 hummrar gick tebax för dom hade rom, så 19 hummrar i 14 tinor.

 

Så 45 lovliga har det blivit hittils så iår kanske det blir nytt rekord.

Hur går det för er andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fisket i år har varit otroligt bra, har fått lika mycket på dom två första veckorna som på fem veckor förra året.  Skrattande

Men 13 lovliga hummrar på ett drag kommer jag inte upp i, helt otroligt bra. GRATIS!!

 

Du fiskar säkert mycket bra (kunskap om djup, bottentyp och bra tenor, mm)  på platser som producerar mycket hummer. Jag fiskar i Lysekils trakten och det finns säkert folk där som inte får 13 på ett år.....

Denna veckan har ju varit katastrof då man inte har kunnat komma ut å dra för vinden Rynkar det skulle ju behövas en Stena färja idag.. just nu WSW 15,6 m/s på Hållö. (jag fiskar N på lysekil mot Smögen)

 

Ha det

 

Kardinalfel 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som ett riktigt hummer år i år. Hoppas det håller i sig.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...