Gå till innehåll
tisdag 14 juli 2026
yama60

Ännu en propeller...

Rekommendera Poster

Jag har ett märkligt fenomen på min propeller till Yamahan. Alla tre bladen har avskavd färg på ungefär samma ställe och ungefär lika långa (se bild).

Jag har aldrig varit i botten med den och ej heller kört på något hinder. Tror heller inte att jag har varit så nära att sand och slamm virvlat upp.

Detta är andra sommaren jag kör med just denna propp.

Någon som har någon teori om vad fenomenet beror på?

post-20141-1394235598,1104_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha konsulterat Wikipedia så verkar det troligt att det rör sig om kavitation och då blir nästa fråga: Är alltså propellern felkonstruerad? Noteras bör att det är en Yamaha orginalpropeller.

Wikipedia:
En blåsa utbildas i en lågtryckzon som fäster mot en fast yta och imploderar när det omgivande statiska trycket stiger. Effekten blir densamma som tusentals spetsiga nålar som med stor kraft hamrar mot ytan varvid materialets brottgräns kan överskridas, vilket på sikt leder till en synbar materialavgång som oftast visar sig som ett månlandskap i miniformat med tusentals små kratrar. Skadebilden liknar mycket den som uppstår vid ett långvarigt korrosionsangrepp efter att man rengjort ytan från korrosionsprodukter. Detta är ett känt fenomen i t.ex. propellrar på fartyg där kavitationsblåsorna imploderar när de kommer in i högtryckszonen på propellerbladen. Vid felaktigt utformade pump- och propellerblad för en viss strömningshastighet kan kavitation ge förödande effekter på kort tid med stor materialavgång vilket i sig skapar en råare yta som initierar ökade strömningsförluster vilket ökar kavitationens omfattning. I slutänden kan kontinuerlig kavitation leda till direkta haverier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den behöver absolut inte vara felkonstruerad. Kavitation kan uppstå om motorn är felaktigt monterad eller trimmad konstigt med powertrimmet.

Kolla med din handlare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det ska jag göra.

Det här är min andra nya propeller och den gamla (må den vila i frid) likadana med samma stigning mm hade inte kavitationsfenomenet.

De har gått ungefär lika länge och motorn sitter alltid monterad på båten samt att inget är ändrat på trimmet heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så där har jag på min propeller ockås... är det verkligen så farligt??? iof så har jag på ett blad bara och även det är origial proppen. Jag testade att måla min reservpropeller med spraylack och då blev det att färgan försvann på alla blad som din.

Där färgen skavs av är även där belastningen är hårdast på bladet. Dvs det är där du får trycket mot propellern när du kör med din motor.

Detta har även att göra med att man inte kan laga alla propellrar som går sönder om dom blivit skadade för mycket genom att det aldrig skulle hålla att laga den genom att belastningen på lagningen skulle bli förstor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I förlängningen kan det naturligtvis bli problem, rätt vad det är har man väl tappat bladen någonstans.

Jag var mest nyfiken på vad fenomenet berodde på och det har jag nu fått. Ingen ide att färgbättra då alltså?

Tack alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett mycket vanligt problem på just den modellen av propeller till yamaha,kanske för att bladen inte är lika tjocka i ytterkant ,brukar vara välldigt o jämn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom kavitation uppstår vid kraftiga lågtryckszoner har du antagligen fel belastning på propellern. Du kanske skall byta till en propeller med större diameter eller lägre stigning? Alternativt en rostfri prop som inte ger vika för hög belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det blir nog att byta propellern men det får allt vänta till nästa vår. Det torde inte bli så väldans mycket mer båtåkande i höst, i alla fall inte med Yamahan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...