Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
Jesper-Visby

Laddningsuttag - utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en 8 hk evinrude årsm -88 med ladduttag. Är det någon som vet vilken av polerna i uttaget som är plus och minus. Det självklara svaret är givetvis att mäta men jag har för tillfället ingen utrustning till detta.

 

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det uttaget är det troligtvis växelström, om det nu inte sitter en likriktare på motorn, uttagen brukar vara avsedda för belysning, då går det med växelström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sk. segelbåtsmotor med likriktare. Så långt vet jag sedan tidigare då den laddat förut. Nu har sladdarna ramlat loss och jag behöver snarast få fast dem igen.

 

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Yamaha så är kabeln röd, och - kabeln svart som kommer från likriktaren, annars så är det nog endast att mäta med ett inststrument multimeter typ Fluke.

 



Senast ändrad av knota | 25 augusti 2008 | 09:40



Senast ändrad av knota | 25 augusti 2008 | 09:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då är det bara att mäta. Lätt att säga men svårt om du saknar ett instrument. Om du har en lampa du kan offra kan du ansluta den i serie med ena ledaren till batteriet och en batteripol.

 

Om du kopplar plus och minus fel kan lampan gå sönder efter att ha lyst starkt om det är en liten 12V lampa. Är det en 12V bilstrålkastarlampa på t.ex 60W kommer den att hålla så då kan du se i vilket läge du ska ha polerna genom att polvända ett par ggr.

 

Du ska ha sladdarna som du har dem när lampan lyser som svagast.

 

Du kan också indikera att det laddar med en lampa på det sättet. När du varvar lyser det starkare. Men koppla bort lampan när du är klar då den tar en hel del av laddeffekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg:

 

Om du inte har motorn igång och har lampan i serie med en batteriledare borde lampan lysa om du vänt plus/minus fel.

 

Då behöver du inte vara rätt att lampan går sönder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ÄR likström ut. Jag har mätt tidigare och normalt laddar det fint. med andra ord behöver du inte gissa. Har dock haft lite kabelhaveri utan tillgång till ngn voltmeter. Men jag reder nog ut detta trots allt.

 

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen förstår jag inte varför jag bemödar mig att svara...  Det hade varit bra att få igång laddningen innan jag får tillgång till en voltmeter men jag ser ut att få vänta tills dess i alla fall. Det finns trots allt en hel del medlemmar på MG som ger mycket bra och användbara tips så därför tycker jag fortfarande att frågan var befogad. Om du nu inte delar min uppfattning finns det säkert andra frågor i andra trådar som du kan svara på.

 

MVH Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä Jesper detta var inget bra svar, det bästa vore om han höll sig borta från alla trådar då hans enda uppgift är att reta upp medlemmar på forumet, och som du märker är han en feg krake som raderar sina inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, lite tråkigt när det tar sig sådana vändningar. Forumet är annars en otroligt bra kunskapsbank där jag upplevt att man kan finna råd i både stora och små frågor. Låt oss hoppas att detta är ett undantagsfall och att MG´ s forum får fortsätta vara en plats på nätet man gärna besöker än något man retar sig på.

 

Jesper

 

Nu verkar samtliga Anemos inlägg i denna tråd vara raderade. Man kan dock fortfarande följa vissa av dem i citatfälten i mina inlägg.



Senast ändrad av Jesper-Visby | 26 augusti 2008 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...