Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
2HOT4U

Koppla Lowrance ekolod / plotter med NMEA 2000?

Rekommendera Poster

måste man koppla in separat 12v matning till T-kopplingen eller räcker det att ha matningen till plottern

ska bara kopplas ihop med motor interface

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en kabel märkt NMEA 2000 på plottern,som måste matas med ström.Glöm inte att det skall sitta ett motstånd på T-kopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så jag behöver inte koppla in den separata matningen till NMEA 2000
fick med när jag köpte T-kopling?

har bara testat inom hus nu och den visar bara USA som hemmaplan 
kommer den att ändra till sverige när den får kontakt med sateliter?

det är en Lowrance 527

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter på denna fråga, jag har en hds 5x och en hds 5 m, min fråga är hur går jag tillväga om jag ska koppla ihop dessa 2??'är helt newbie på detta område.

 

Tack på förhand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att koppla in ett NMEA200 nätverk googlade jag (HDS-5) och fick många träffar. Skriv din fråga på engelska så kommer det en hel del. Titta inte bara på Lowrance utan även på Garmin när det gäller NMEA2000 som ju gäller alla tillverkare. Undrar om inte Garmin hade några enkla beskrivningar. Här av dig om du inte lyckas. Om du riggar upp GPS:s intill ett fönster bör du gankska säkert få kontakt med satelliterna. USA/världskartan ligger väl inbränd i minnet. Har du något SD-kort med svenska sjökort? Om du köpt svenska kort på SD-card hade iaf jag problem att få upp dom. Trots ny HDS-5 blev jag tvungen att ladda ner nyare firmware som då läste SD-kortet i rätt upplösning och allt. Kolla Lowrance hemsida.

Snart skvalpar det om vattnet igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett NMEA2000-nätverk (N2k) måste alltid ha separat strömmatning, det kan aldrig matas från någon av de anslutna enheterna (däremot tvärtom i många fall). Om du har ett N2k-kit har du antagligen fått med en gul kabel och gult T-stycke. Anslut detta till en 12V-källa med säkring och gärna en separat strömbrytare.

Jag har mitt kopplat direkt till batterierna via en egen strömbrytare eftersom jag har ganska många enheter, men om du bara har plottern och morotinterfacet kan du nog sno matning fråm lämpligt ställe i närheten.

Har du inget N2k-kit finns det att köpa bl a från Garmin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste det ha separat matning? Har bara motorinterface o en Lowrance plotter på mitt nätverk o jag har inte matat nätverket med ström. Däremot fick jag ett märkligt fenom, plottern bakmatade motorinstrumenten så de gick igång såfort man slog på strömmen. Plottern verkar spänningssätta nätverket vare sej den är på eller av. Klippte strömsladden på motorinterfacet o sen försvann fenomenet. Lowrance Sverige hade som vanligt inget svar eller lösning på detta. Ruggigt dålig kundsupport där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska eller kan inte motorn kopplas in ska en honterminator sitta på ena änden och en hane på den andra. T-styckena måste sitta med övre benen i nätverksstammens riktning så att man bara ansluter en sak på varje fot på t;et. Spänningen är viktig men manualen får ej återges så därför kommer bara en bild från hemsidan.

http://www8.garmin.com/buzz/gpsmap700/m/g/nmeaNetwork_lg.jpg?keepThis=true&TB_iframe=true&height=485&width=700 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Det var ju ett tag sen jag pillade ihop detta o jag har bara lagt dit nätverket o motorinterfacet, plottern installerades av båtsäljaren. Jag har två T:n terminerade med motstånd i var ände o plottern på ena foten o interfacet på den andra. Håller på o river i elsystemet så får ta o kolla upp hur det är gjort. Har för mej att båtaffären sa att jag inte behövde spänningssätta nätverket o bevisligen funkar min installation, men är den RÄTT? Lowrance instruktioner o support har som sagt en del brister så får nog snegla lite på Garmins oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl min försäljare måste man ha den gula strömkabeln till nätverksstammen. Tillbehörens manual ska ange om de klarar sig med strömmen från stammen eller om de dessutom kräver separat strömkabel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till motorintefacet följde ingen som helst instruktion med. Från början blev jag lovad att jag inte behövde nåt nätverk alls utan kunde köra direkt från Yamahas Command Link in i plottern. Maretron har förresten en sån lösning om nån är sugen. Med Lowrance eget interface visade sej dettainte alls gå. Man måste ha nätverk till deras interface.

Bäddrade lite i instruktionsboken till plottern nu o det finns två alternativ att koppla in den varav ett gör att den strömförsörjer nätverket, troligen är min plotter kopplad så eftersom det funkar. Jag kopplade in interfacet o nätverket enligt vad butiken sa till mej. När fenomenet med instrumenten inträffade hade ingen nån aning om nåt så jag testade klippa röda sladden i interfacet o det funkade. Får som sagt kolla upp detta mer noggrant. Gillar inte riktigt när jag inte vet hur saker är gjort eller hur det funkar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju snott fiskeadmirs fråga lite men som ett litet svar på den så verkar det som att de nya HDS-produkterna från Lowrance inte kan spänningssätta ett nätverk, min plotter är av generationen innan. Det du behöver är ett Lowrance NMEA starter kit sen är det bara att pilla ihop det enligt tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...