Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
Coffeman

långriggad utombordare på en mindre gummibåt

Rekommendera Poster

Har en segelbåt med långriggad utombordare på. Skulle även vilja ha en liten gummibåt som man dra ut med någon fin kväll (just för enkelhetens skull).

Min fråga är då om jag kan använda den långriggade utombordare både på den lilla gummibåten och på segelbåten så jag slipper köpa ny utombordare till den också. Får ej plats hemma med 2 st utombordare när jag har vinterförvaring.

Vad händer (för o nackdelar) med en långriggad utombordare på en mindre gummibåt?

Senast ändrad av Coffeman | 19 augusti 2008 | 17:31

Senast ändrad av Coffeman | 19 augusti 2008 | 17:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många hk är den på?? Har du 8-10 hk kommer jolle att stegra när du gasar på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fartmässigt ingen större skillnad vid enstaka bruk. Om motorn är typ 10hk ooch du har en liten gummijolle så kan det bli jobbigt och lite nervöst. Köper du en gummojolle som är anpassad  storleksmässigt till  din motor så är det inga problem. Vad du däremot får om det går lite fortare är en måsvinge i vattensprutet bakom båten.

Vikten är av störst betydelse när det gäller gummijollar. Den gillar inte motorstarka tunga 4-taktade motorer överhuvudtaget(den planar inte) och när den väl gör det, kan den dra iväg med en hisklig fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfte ner 8hk långriggad Mariner på minimalgummibåten några gånger och visst funkade det. Motorn tenderade att vika sig under båten vid fullt pådrag men gick att få att plana. Man fick hålla emot så motorn höll sig någorlunda vertikalt.

Inget att rekommendera för barnen att puttra runt med. Men med lägsta gaspådrag är det inga problem för mor eller far.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5hk är lungt. Du får knappt upp den i plan om du har en 3m gummijolle. Kring 2,75m bör det inte vara några problem.

Är du inte är intresserad av att åka i planande fart utan bara vill puttra omkring så kan du välja vad du vill.

Tänk på att det kan bli rätt blött i höga farter med en liten gummibåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus!

Om jollen viker sig så är den minimal. Hehe.

Coffeman bör nog ha en fast löstagbar durk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...