Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hans1

Propellerrekomendation önskas

Rekommendera Poster

Propeller till en Mercury 80hk från 1981 som sitter på en Uttern 510HT. Det handlar mest om längre transportsträckor så jag siktar på toppfart. Det sitter nu en 17 propp och den varvar 5950v ensam och 5900v med tre tungviktare i båten och går 32knop så en 19 eller 21 ska provas, men vilken typ av propp rekomenderar ni som kan det här? Yamahapropellrar verkar vara ett bra alternativ enligt många eller ska jag hålla mej till någon av Mercuryproppellrarna och isåfall vilken? Och en sak till, finns det någon vänlig själ som har en 19 och/eller 21 propeller att låna ut för provkörning så jag vet vilken som passar bäst. Jag bor uppe i Gällivare (lapphel***e) så jag har väldigt svårt med service och tillbehör när det gäller båtar och båtmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är rekommenderat maxvarv på den motorn? Jag gissar att det ligger kring 6000 rpm och i så fall är jag tveksam till att du ska gå upp så mycket i stigning. Risken är att du hamnar för långt ner på vridmomentkurvan och att motorn tappar mer varv än beräknat (normalt ca 200 rpm per tum i ökad stigning). Det enda du sannolikt uppnår då är sämre acceleration, att motorn får  slita ont och dra mer bränsle utan högre toppfart...

32 knop med tre tungviktare, 5900 rpm, den båten och motorn tycker jag låter som en ganska lyckad kombination.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel denna motor ska varva mellan 5000-5500v  21tums prolpeller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ring proppeler trim på 08-6690105 o hör vad dom rekommenderar.där har du bytesrätt om den inte funkar oxå dom har levererat flera proppar åt mig o kan det där med proppar verkligen hälz rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt wanmar, den ska varva 5,000-5-500 så en 19 propp är väl det minsta som ska dit. Propellertyp då, vilken skulle ni tänkas satsa på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör det enkelt för dig själv ring grabbarna på proppelrtrim.då slipper di spekulera dom pysslar med sånt hela dagarna o om det är några som borde ha koll på just det proppar på olika båtar så är det dom det är ganska enkelt att slå en liten pingla o höra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kollar med Propellertrimgrabbarna Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skriv en rad så vi får höra vad dom kom fram till o gärna testresultat oxå efter provkörning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en lååång historia. Fixade en 19 och 21 för att prova, det blev helt fel, det slutade med en ny 17. Min orginal 17-tummare var det tydligen något fel på, ser inte heller ut som den nya 17 proppen som jag köpte, och ändå ska det vara Mercury orginal båda två. Nu går båten finfint, varvar 5,500 när jag är ensam i båten och gör 37 gps-knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...