Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
JasaInc

Backdraft i toaletten.

Rekommendera Poster

Två gånger när jag har varit ute och kör så har det hänt att det rinner tillbaka från septitanken in till toaletten och svämar över och det är ju inte så roligt. Någon som har haft samma problem? Är det packningarna som e dåliga eller någon backventil som inte gör sitt jobb? Jag tömmer tanken manuellt med ett pump-reglage ofta så det e ju knappast att den e full?

/ M 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I rörkröken efter pumpen sitter det en backventil av gummi. När den tappar spänsten rinner det tillbaka från tanken. Är det en Par/Brydon Boy du har, rekommenderar jag utbyte till ett nytt pumphus med Twist And Lock funktion. Då är du garderad mot återrinning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att kran för tömmningen av septitanken är stängd? Är den öppen när du kör forrsar det in vatten i tanken och vidare till muggen. Då kan backventilen inte hålla emot. Många gånger är det ett skitfel. Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kran på slangen för sjövattnet som man spolar med, kanske den man måste dra åt? JAg skall kolla närmare om det finns en kran från tanken oxå. 

Mvh M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta verkligen möjligt???

I så fall blir ju septitanken full med vatten i stället för skit. Då faller väl funktionen med septitank tömning i sjön.

Kanske dags att börja med hundpåseFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kör man inte i 20, 30 knop när man tömmer. Utan man puttrar fram i lagom fart, sen öppnar man bottenventilen och börjar pumpa.

Men det där med hundpåse är kanske inte nån dum idé.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste ha en kran för att stänga av slangen ut från tanken.

Den kranen och kranen för att ta in sjövatten ska alltid vara stängda under gång.

Sen är det bra om du har en böj högt på slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...