Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Andje

Tingsbrand Cheva V8 Tändnings problem

Rekommendera Poster

Jag har en Tingbrand 270 V8 motor (konverterad Cheva 350) i båten. Har problem med tändningen. Har bytt tändmodul i Fördelaren till Ignitor 8 cyl Prestolite. Det är ett brytarlöst tändsystem. Ställt in tändningen på 16 grader. Nu startar motorn bra men vid ca 800/900 varv tappar den ork (verkar misstända) och varvar bara till ca 1200 varv. Utan växel i/belastning så varvar motorn upp till 6000-7000 varv utan problem.   Känner någon igen problemet? Finns det någon mekaniker/firma som har erfarenhet av Tingbrand motorer och tändsystemet?



Senast ändrad av Andje | 18 juli 2008 | 16:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej min motor e lika dan med ignitors system men jag pratade med hansen racing och även med drevia dom sa att tändningen skall stå 8grader förre. skall se på detta till veckan va det kan va, men båten gick bättre förrut innan jag satte i ignitors.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 16 grader i förtändning är för mycket, ställ in den på 8 grader vid tomgång (6-700 rpm/min). Sedan ska den ha totalt ca 34 grader vid 3000 rpm/min. Kolla att vikterna som sitter under plattan ni skruvade fast prestolite i rör sig obehindrat. Det är inte ovanligt att det blir gucka där som får dem att fastna. Och var försiktiga med hur länge ni har strömmen påslagen, alltså i läge 1. Prestolite pallar bara en 30 sekunder där. Brände min plus allt annat tidigare i år för jag glömde den på betydligt längre. Har nu bytt varenda pryl förutom kabelhärvan. Dyrt, dyrt

lycka till

Martin

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ochså en tingbrand 270 V8, med tändningsproblem, när den varvar 3600 varv så börjar det smälla i motorn , som om den skulle misstända...någon som vet vad det är för fel och hur man får tag på reservdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla som jag föreslog att vikterna i fördelaren ger fullt utslag vid 3000 rpm. Annars så kn du få dessa symptom. Men det kan också vara krokiga ventiler, kollas lättast via kompprov. Sedan kan även bränsleblandningen vara för lean (känner mig som Anita Ekberg, kommer inte ihåg vad det heter på svenska), kollas via färgen på tändstiften som ska vara mörka. Kan bero på dålig bensinpump, smuts i förgasaren, eller igensatt bränsle filter.

 

Efetrsom jag inte vet var du bor så kan jag bara tipsa om Hansen Racing och deras marinavdelning. De har många återförsäljare runt om i landet samt internet.

 

mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...