Gå till innehåll
tisdag 13 maj 2025
Gäst Jonte

Reva segel??

Rekommendera Poster

Gäst Jonte

Hej! Har en liten fundering på vad alla menar när de skriver om sina båtar att de måste revas tidigt. Betyder det att man måste ta ner seglen helt när det blåser lite för mycket? Förseglet kan man ju ofta byta mot ett mindre men vad gör man med storen? Går det att ta ner den en bit bara? Hur gör man för att få bra streck i den isåfall?? // Mvh Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reva är just att ta ned storseglet en liten bit, seglet är förberett för detta i ett eller två steg. Brukar vara färdiga öljetter på dessa ställen. Förseglet byter man såklart, nu är det ju så att avdrift och krängning nästan uteslutande kommer från storseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det som är det fiffiga med att reva, att jsut minska segelytan som du redan gissat. Försegel byter man till mindre Rätt igen, eller eventuellt om man har en ett rull system så kan man rulla in så det bli lagom. Storen är förberedd med en eller två revlinor som går från bommen upp igenom seglets akterlik tillbaka ner till bommen via ett block till en liten vinch för att på sätt kunna sträcka upp seglet. Även mastliket måste krokas om i ett hål längre upp som stämmer med revlinan.. HMMMM, kanske inte jättepedagoskit , men jag fattar vad jag skriver iaf, klicka på nedanstående länk så kommer du till Seldens sida om revning. http://www.seldenmast.com/download.cfm?download=7322&webnode_id=2101&filename=595-664-S.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, det enklaste sättet att minska segelyta är att byta till ett mindre försegel, men ibland vill man också minska ytan på storeglet, dels för att det kanske blåser såpass mycket att man vill ha ännu mindre segel uppe, dels för att inte förlora balansen i båten när man har det mindre förseglet uppe. Det finns flera olika metoder att reva, bindrev är nog det vanligaste. Man binder då i princip ner seglets nedersta bit mot bommen genom öljetter i seglet. Det finns snabbrevsvarianter på detta där du enkelt kan dra i ett eller ett par rep, se http://www.benns.se/mastrigg/entampsrev.htm Rullrev, där du rullar upp seglet på bommen (eller i bommen i vissa fall) är en annan variant som förekommer dels på 60-talsbåtar men som börjar komma tillbaka med bommar som man förvarar seglet inuti på rulle när du inte använder det. Hur man revar kan du läsa här, http://www.gransegel.se/bok/bok_kap3.htm#Revning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonte

Hej igen! Tackar för input. På mitt storsegel sitter det 4 kortare tampar, ca 40 cm, genom öljetter på två nivåer i seglet. Dvs 2 på en nivå och 2 på en högre nvå. Inga större system som ni beskriver det alltså. Jag har en 7-meters båt. Kan dessa tampar då knytas under bommen för att få ner seglet. Min tanke blir ju att seglet måste hållas nere så att man kan spänna upp det igen efter revning. Hur ofta använder man revet? Är det värt att investera i några dyrare lösningar??` // Mvh Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom tamparna som du beskriver är mest till för att samla ihop överbliven duk när du revat. Du måste också se till att sträcka bomliket ordentligt, annars blir seglet bara som en påse. Ju mer buk i seglet ju större krängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

du frågar efter vad som menas med att vissa båtar måste revas tidigt. Med detta menas att den orevade segelytan inte är gjord för lika hårda vindar som andra. Följderna med att segla med ett orevat segel i hård vind med en sån båt blir att båten kränger/lutar för mycket. När en båt lutar för mycket så blåser vinden ur seglet uppåt och den går mer på sidan än skjuter fart framåt. Den seglar alltså inte lika effektivt längre. Överriggade orevade båtar kan också bli svåra att styra i hårdare vind då dom helatiden lovar upp i vind. Mao: För att få ut max ur båten i hårt väder kan det vara bättre att reva seglen eftersom båten då inte lutar lika mycket vilket medför att seglen kan fungera som dom ska och inte släppa fö mycket vind uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...