Gå till innehåll
fredag 24 juli 2026
Brem

Mantåg och/eller peke?

Rekommendera Poster

Undrar över era erfarenheter och rön ang mantåg och peke.

Har köpt en Vindö 30 med ett nytt mantåg som gör det svårt att komma fram på skarndäck. Dessutom har jag en pulpit med ett högt fotsteg, som gör det svårt att komma ombord. Visst har jag en stävstege, men det är ju en halvdan lösning, som inte passar vid alla bryggor. Antingen får jag montera ett peke, eller så tar jag bort mantåget och pulpiten. Om man behöver nåt att hålla i så finns ju ändå förstaget med rullgenuan.

Vad tycker ni, praktist och estetiskt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är all bra att ha både pullpit och mantåg, när det är dåligt väder. Har haft peke på flera båtar. Bifogad bild är på nuvarande båten. De plyfaskivorna som syns på bilden är ett snabbt ihopkommet provisorium inför sjösättningen och efter att jag gått ett par timmar i mycket krabb sjö. Plyfan skall bytas ut mot en trall i teak med stora springor emellan, så att sjön har nån stans att ta vägen när man doppar peket.

tommy

post-945-1394235550,9681_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Til Brem

På min förra båt tog jag båt manstågsstöttorna  Själva pulpiten kan vara bra att ha kvar men det beror lite på hur de är gjorda. En del är lite öppna men efunktionella ändå. De som står på 3 ben med ett Y fram är vingliga och vöärdelösa. Sedan beror lite på hur och var man seglar. Skulle dra mig ut på Nordsjön skulle jag ha kvar mantågeet.

Hej Tommy

Det var en rejäl anordning du har byggt upp.

Fast jag förstår fördelen med att ha ankaret att bara fälla och att du måste kliva över den då.

Sedan skvätter det kanske lite mindre om man måste fram dit och trixa med rullen.

Antar att segelbalansen blev bättre när du flytade ut genackern längst fram?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...