Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Gurman

problem att hitta sateliter på min simrad.

Rekommendera Poster

som sagt så hittar inte min kartplotter sateliterna, båten har legat på västkusten, och enligt kartplottern så ligger båten fortfarande kvar på västkusten, själv befinner jag mig närmare östkusten. beställde nytt kort för mitt område, men ändå så hittar inte plottern båten. vad kan vara fel. det är en CP-33 simrad kartplotter.

tack på förhand ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fri sikt mot himlen?

Det kan ta en stund när man flyttat GPSen långt och den varit avstängd. Låt den stå 30-60 minuter. Om den inte hittat rätt då så är det nog fel på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den funkat alls i år. USA gjorde ju en uppdatering av GPS satelliterna i vintras/våras som gjorde att en del GPSer, framför allt äldre, inte funkar längre. Kan det vara det du har drabbats av?? Kolla med general agenten om din modell är påverkad.

mvh Martin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hittade en skada på cabeln som går emellan antennen och plottern, har bytt den men funkar ej fortfarande.... funkade när vi hämtade den vid västkusten. skit skumt. inga sateliter syns till... och kordinaterna bara står och blinkar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla inställningen på GPSen.

Jag satt och fipplade lite med min en gång och vips hittade den inga sateliter. Jag har för mig att det finns en system inställning som jag sedan hittade och ändrade till WPS eller liknande och sen var det ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, jo jag har gått igenom menyerna 70 gånger snart hehe, men jag får ta och kolla en gång till och kolla om jag hittar något om wps eller vad du skrev ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på sig

Jag har haft samma problem och hjälpen för detta är troligen det som följer. Batteribackupen i plottern är slut och det innebär att plottern tappar bort sina tidigare kordinater, possitioner och inställningar. Så varje gång du startar upp den så ska den gå igenom alla tänkbara sateliter på himmlen. Jag bytte batteri själv, går om man är lite teknisk (måste lödas). Beställde ett nytt från Simrad och fick ett större batteri och det för att hålla längre enligt Simrad. Startade upp plottern och väntade säkert 1-1,5 timme innan den hittade och börja fatta igen. Nästa gång jag startade upp den tog det max 2 minuter. Ett tips om du byter batteri själv är att du klistrar någon tunn plast på batteriets ovansida, typ en bit silvertejp. Anledningen är att baksidan på plottern ligger så när batteriet så risk för jordning och urladdning av batteriet finns. Då får man börja om med att byta batteri igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...