Ringhede 6 Postad 8 Juli , 2008 Nu är det aktuellt med våra politiker som uttalar sig om allt bra de vill göra. Båtskatten är många som funderar över när den kommer och hur den kommer slå. Hur vore det om de kunde förklara hur man skapar tillväxt genom att ta bort vissa skatter införa nya på andra områden. Att införa båtskatt är endast att flytta runt pengar, skapar inget nytt, gör oss inte bättre miljömässigt eller mer konkurrensmässiga. Det tråkiga är att det spelar inte någon roll verken det är röda, gröna eller blå som regerar, de håller ändå på att flytta runt pengar. Eller har jag helt fel? Fundera själv på hur smart det är. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 8 Juli , 2008 Om vi inför en båtskatt så kan vi låta bli att beskatta nya företag som etablerar sig i sverige. Jobben kommer att öka och vi kan ta in fler s.k nysvenskar som kan arbeta och betala skatt. Vi säljer ut det sista av de ststliga företagen, såsom vattenkraft. Låter andra länder bestämma vad vi ska göra med älvarna. När jag gick i skolan på 60-talet så fick man läsa om det lilla landet i europa, Holland. Lika stort som Blekinge och med 2-3 miljoner invånare. Idag är man 26 miljoner. Tänk vad skattebetalare det finns där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 8 Juli , 2008 Det enda som på något sätt kunnat motivera en båtskatt innan var underhållet på de leder som används enbart eller främst av fritidsbåtar. Nu enligt Sjöfartsverket besparingsförslag så kommer ansvaret för underhåll och utprickning av fritidsleder läggas ut på kommuner, lokala båtklubbar eller hamnar. De leder som ingen kan eller vill ta över ansvaret för kommer helt enkelt läggas ner och utprickningen försvinna. Även tillverkandet av båtsportkort kommer läggas ut på entrepenad. Vad finns det nu som motiverar en båtskatt? Ännu mindre än innan, absolut ingenting! En båtskatt nu skulle enbart vara en straffskatt på en lyxvara. Att många båtägare redan i dag snålar på andra områden för att kunna behålla och utnyttja båten kan ju inte stämma. Alla båtägare är rika svin! Kanske kunde man införa miljöskatt på motorbåtar och en miljöpremie på segelbåtar? Köp motorbåt och betala 30000 om året i straffskatt! Köp segelbåt och få 10000 i miljöbåtspremie. Undrar vad man skulle få för en etanolkonverterad Nimbus..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 Juli , 2008 Eller skatt för de som dumpar avfall från båten. Undrar om det finns några fritidsbåtar som fortfarande dumpar orenat toavatten i havet? Precis som man nyss kommit på att kryssningsfatyg gör i bl.a. hårt drabbade Östersjön se artikle i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/resa/article2860545.ab /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 9 Juli , 2008 Först: Våra politokrar ???? inte mina i alla fall för jag har ännu inte hittat någon som är rakryggad och ärlig. Är väl det som kallas politikerförakt och det är ju klart att det blir så när det är en skock höns som bara kacklar och inte ser verkligheten som den är, eller har en aning om att det finns en verklighet utanför....... Urban: Inte faen har väl lilla Holland gökat ihop sig till 29 miljoner skattebetalare. Det är invandringen precis som här och i procent i förhållande till bidrag så är det väl detsamma som här och som en av våra politokrar säger i TV. Invandraren har i dag 24.000 kr i bidrag och behöver därför inte ta något jobb som ger under bidraget. Visserligen så är ju bidragen till en viss del återkommande in i statens kassa men va fan hjälper det. Båtar: Har jag skrivit om förut och det enda politokrarna sitter och funderar på är skatt och åter skatt och säljer ut företag för dom klarar inte av det längre och är desperata och båtskatt kommer var så säkra. I dag betalar du (vi) ju lönen i skatt till fullo. En brödlimpa är ju egentligen genomsyrad av skatt. Först så odlar bonden säd som mals till mjöl. Bonden betalar skatt för utsäde och gödsel m.m. Mjölnaren betalar skatt och moms på allt. El - vatten - lokalhyra - drivmedel och underhåll av verksamheten m.m. Sedan så ska bröna ut i affärer och här är det lastbilar som redan är beskaddade från olika företag som gör delar samt den slutliga sammansättningen. Åxå här i denna tillverkning så är allt beskattat in i döden. Här kommer chaffislönen och underhållet på utkörningsbilen. Sedan så kommer då affären som ska ha sin del av kakan och lön till anställda - lokal - el och fan å hans mormor. Arbetsgivareavgifterskatt - moms - elskatt - lokaler och underhållskatt m.m. Mitt i den här skiten så kommer det hungriga stackare och köper detta bröd för hårt beskaddade insatser i form av arbete. På bröhelvetet finns det redan skatter till förbannelse och nu kom du och köpte denna brölimpa som sagt var och trycker i dig och som slutligen hamnar i ett reningsverk när du har krängt ur dig den via bakvägen och reningsverket betalar ju el och har anstälda och har även underhåll och inköp av reservdelar m.m. Reningsverket betalar ju åxå skatt moms å all annan skit. Arbetsgivareavgifter är ju något som man kan skratta sig fördärvad över. Först så skulle skatten höjas och visst blev det liv och backning och sedan så fick denna skatt ett annat namn prexsis som OMS:en som sedermera blev MOMS:en. Herregud egentligen vad fan det är ju för faen ett dårarnas skatteparadis och vi betalar för flertalet tjänster Moms på skatten. Mitt i hela skiten sitter alltså vi Svenssons och säger inte ett enda djävla pip, så varför skulle det inte bli båtskatt och all annan djävla skit som stolpskotten hittar på. Fan dom ville ju ha moms å skatt på att båten låg på land ju. Är ju fan inte klokt. Bättre att skramla ihop till en djävla laddning och trycka in i ett visst hus hahahahah urrrrrk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 9 Juli , 2008 Startade ett litet företag i höstas. Nu kommer jag fakturera ut 48000 kronor. Hur mycket får man behålla av det sen? Jo, knappt 18000 när alla skatter är betalda Jag tycker vi skulle slänga in ALLA politiker i riksdagen samtidigt. I stället för att ha val vart 4e år så tar vi varje månad och röstar (sms-röster går bra) ut 5 politiker ur riksdagen, á la Robinsson. Jag hade en naiv förhoppning att det skulle bli lite bättre med den nya regeringen, mend et har det inte blivit. Jag har nu 0 förtroende för våra politiker. Undrar vad man kan rösta på i nästa val... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 9 Juli , 2008 Urban: Inte faen har väl lilla Holland gökat ihop sig till 29 miljoner skattebetalare. Det är invandringen precis som här och i procent i förhållande till bidrag så är det väl detsamma som här och som en av våra politokrar säger i TV. Invandraren har i dag 24.000 kr i bidrag och behöver därför inte ta något jobb som ger under bidraget. Visserligen så är ju bidragen till en viss del återkommande in i statens kassa men va fan hjälper det. Åfan, hade varit kul annars att ha varit i holland. Men ändå, jag tror att som någon sa. Man ska jobba svart, inte bry sig om andra, roffa åt sig, skita i räkningar och hela tiden ligga på och gnata och tjata, surna till om man inte får som man vill. Skrika orättvisa varje gång någon annan får mer, ja man skulle ha blivit politiker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 9 Juli , 2008 Båtskatt ?? inte så enkelt som många tror, särskilt mina icke båtägande kollegor man jämför med att det finns ju bilskatt, varför skall jag slippa undan med skatt på min båt, FEL ! det finns ingen bilskatt ! det finns vägtrafikskatt, man får/kan äga hur många bilar man vill utan att betala skatt , skall du däremot köra den på vära vägar som kräver underhåll, då får man skatta för detta , det är alltså ingen bilskatt utan vägtrafikskatt !! I Sverige har vi ingen beskattning av lösöre !! båt är lösöre ! skulle vi beskatta ett lösöre som båten skulle detta i princip bana vägen för beskattning av Skinnsoffor, äkta mattor, datorer, hemmabio,märkeskläder etc etc etc listan kan göras hur lång som helst och ja det kunde kanske vara rimligt skall jag beskattas för att jag lägger mina beskattade pengar på en båt istället för på Lacostetröjor är det väl inte mer än rätt att den som köper dyra tröjor ( kan ju gå i billiga t-shirts, liksom man kan klara sig utan båt ) skall beskattas för sitt nöje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 11 Juli , 2008 Kommuner har sannolikt varken kunskap eller pengar att avsätta till fritidssjöfart. Så fakutm är att på samma sätt som det finns planer på en fiskvårdsavgift vore det kanske inte så dumt att ha ngn form av båtavgift som öronmärktes till farleder, bryggor m. m. för fridissjöfarten. Självklart kan jag tycka att det vore kul om jag slapp lägga pengar på det. Men ställt på sin spets så vill jag nog heller att mina skattepengar används till sjukvård, utbildning eller flyktingmottagning, Senast ändrad av Marrexxx | 11 juli 2008 | 18:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser