Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Bella510R

Få styrningen lite trögare?

Rekommendera Poster

Jag tycker att min teleflex-morse styrning går på tok för lätt
ratten slår fullt ut åt ena hållet så fort jag släpper den.
jag skulle vilja justera så styrningen går lite trögare men jag kan inte hitta nån justering vid ratten alls för det?
jag tror jag har en d0290 växel o enligt en båtfirma så brukar det sitta en slangklamma på den som man kan lägga åt men det sitter inte nån sån på min styrning.
är det nått man kan köpa till eller har nån ett bra tips på hur jag fixar det lättast själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är du helt säker på att det inte sitter någon vid ratten. Om inte så är mitt tips att byta ratt så du får en med ställskruv på. Det är väldigt bekvämt för du kan justera som du vill även under körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag skulle undersöka varför styrningen slår åt ena hållet, något på akterspegeln som ligge rner i vattnet och draggar?

Annrs är styrning som inte ger bakåtkrafter ett tips! Dyrast är hydralstyrning men sen finns det Teleflex av no feedback typ där krafterna bara går från ratten och till motor och inte tvärtom! Man kan släppa ratten utan att den sticker iväg åt något håll även om det är stora sidokrafter på drev/motor/båt.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit reda på nu att det går inte att justera trögheten på min styrväxel utan måste i såfall byta till non feed back styrväxel men det kostar lite för mycke så det får vara då.
min motor drar som sjutton åt ena hållet om man släpper ratten även fast jag har lilla rodret max utvridet. Har aldrig på nån av mina tidigare båtar behövt röra rodret alls så jag tycker det är lite lustigt.
frågade en båtfima o dom sa att det kan tyvärr bli så med vissa sorters båtar o motorer.
Är det nån mer här som har en bella 510r med 70hk motor på som har sånt problem?
hoppas på att det kanske bli annorlunda om jag byter till en propeller som inte varit lagad nån gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och en polare gjorde en lösning på hans telefaxstyrning , släppte han ratten så stack båten åt ett hål. Vi borrade ett hål under ratten ( typ på rattnavet ) gägnade upp ett hål och satte tid en vingskruv. Lätt att justera ! fungkade hur bra som hälst! kostade inte mycket alls att göra;)  Mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det tyckte vi med när vi testade det;) fungerade fin fint! lycka till och skriv gärna hur du upplevde det sen om du testar! mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga,har du justerat trimfenan åt rätt håll?

Lennart



Senast ändrad av Propellerlelle | 06 juli 2008 | 20:33



Senast ändrad av Propellerlelle | 06 juli 2008 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den är bara graderad o vridbar åt ett håll som jag fattat det men ställer jag den rakt så drar den mycke mer än fullt utvriden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten drar så mycket åt det ena hålet måste du kanske justera fenan, som sitter framför propellern?

Det är lätt och hjälper oftast.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att fenans bak kant skall vridas åt det håll ratten drar.

Självklart för vissa, men ej för alla.

Drar båten vänster skall trimmfenan pressa motorn höger.

En del gör felet att ställa fenan höger vilket får motsatt effekt.

 

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, de funkar...

Dock kör jag med en nylonskruv med en handratt. Går den av i fel ögonblick inne i huset så kan jag ändå med handkraft mala över den :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...