lekstrom 0 Postad 2 Juli , 2008 Hej ! Jag funderar på att köpa en Yamarin 64 dc med en yamaha F150. Köpet skall ske från en privatperson så några garantier kan man ju inte räkna med. Är det någon som har en bra checklista på vad man skall kolla avseende såväl båt som motor? Förslag mottages tacksamt, /Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 2 Juli , 2008 En sån ny och välrenommerad båt/motor bör det inte vara några större saker på. :-) Kolla bara att motorn är servad - kvitto bör finnas - och att det är gjort på en aukt. Yamaha-verkstad. Service bör vara gjord på hösten - säger många. Kan vara förlängd motorgaranti om det är gjort på rätt sätt. Förmodar att båten är fullt utrustad med ALLT som behövs för att få en säker och behaglig färd på vattnet och på land. :-) Kör och NJUT! Ex på köpekontrakt finns hos Svenska Båtunionen mfl ställen. Är du ovan och osäker så anlita en kunnig person som kan hjälpa dig. Lycka till med din nya båt - och en trevlig båtsommar! Senast ändrad av PatricS | 02 juli 2008 | 10:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Juli , 2008 Hej, Jag har massvis med tester på den båten och även nåt på motorn om du är intresserad att gräva ner dig i inför ev köp. Hör av dig om du vill kolla in det. Modellen fick sitt namn dvs 64 DC till 2006 år säsong, den hette 6420 dessförinnan. 6420 video:6420 64 DC video:64DC Att nån skulle ha hunnit med att på så kort tid sabba en erkänt kvalitetsbåt är inte troligt. Om den är bottenmålad skall du dock avkräva att säljaren intygar i köpekontraktet att den aldrig varit lagad i botten (t ex efter grundstötning) eftersom en bottenmålning lätt kan dölja en sån sak. Om motorn varit med om nån grundkänning bör du enkelt se på växelhuset (ev bättringsmålning kan ge indikationer på sånt). Samma sak här, avkräv att säljaren intygar i köpekontraktet att motorn/växelhuset aldrig varit grundstött. Förutom att du med körfakta (finns på Yamaha Scandinavias hemsida i PDF) i handen kan kontrollera att motorn går som den ska vid prov i sjön skall allt mekaniskt och elektriskt fungera förstås såvida det inte är nåt skitfel som man fixar enkelt själv (bondförnuft måste ju få plats också). Gångtimmarna kan ingen vanlig båtägare fuska med. Det lagras i ett minne i motorn och även om man byter mätare så visas gångtimmarna det som finns lagrat i minnet. Kamrem byter man var 5:e år eller efter 1000 timmar vilket som inträffar först (så är det i alla fall på min Yamaha F115). Sen beror ju det hela på begärt pris, men har motorn gått normalt antal timmar per år och servats på hösten på autoriserad verkstad (med kvitton kvar på utförd service och stämpel i serviceboken) och båten är i normalskick kommer priset att ligga relativt högt. Du har ju här en båt som är en av de mest eftertraktade daycruisers i 6 metersklassen. Köregenskaperna är dessutom i topp och 150 hk Yamaha F150 passar perfekt på den båten för en maxfart runt 40 knop. Så mycket bättre körengenskaper än 64 DC blir det inte i en DC i den storleksklassen. Kolla vilka tillbehör som ingår, en del tillbehör är ganska dyra. Kapell ingår som standard men s k hamnkapell är bra att ha så sliter man mindre på det dyrare huvudkapellet. Transportöverdrag skräddarsytt för båten kan också vara bra att ha och är ganska dyrt så föjer sådant med får man ha det i beaktande ang prissättningen. Diskho och färskvattensystem som finns som orginaltillbehör höjer väl båtens värde något också. Ekolod och GPS följer gissningsvis med och kan vara värt några tusenlappar extra jämfört om inget sådant följer med. Följer 80 km trailer med blir priset avsevärt högre än om bara båtupptagningsvagn följer med. Mvh Bo Senast ändrad av bossee | 02 juli 2008 | 23:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser