Gå till innehåll
måndag 08 september 2025
Jimbo67

Desperat sommarn går och båten står!

Rekommendera Poster

Behöver hjälp!

Min båt går inte på toppvarv och jag har en Johnson 50hk -92! Upptäckte ett fel förra helgen att ena nippeln till ChookePrimern var helt av (PS:Trodde det var problemet) men icke. Fixade till det och prövade igen nu i helgen och märkte då till min förvåning att samma problem kvarstod!  Men grejen är den att den skjuter fart när jag trycker in Chooken (Nyckeln i mitt fall) Så det verkar som den inte får någon bensin, har själv varit och skruvat lite på blandarskruvarna utan någon bättring! Så nu har jag ställt tillbaka dom på grundinställningen 2 1/2 varv ut och då ska den väl ändå inte gå så pissdåligt som den går nu va? Men som sagt så går den riktigt bra då när man sitter och mölkar med chooken!

Tycker även inte att blåsan man ska pumpa upp ett tryck med blir så hård som den ska bli?Skrikandes

Själv har jag bytt bensinfilter,tändstift och locket på Primern som skrev om här ovanför,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förmodligen skit i förgasarna. Ta isär allt och gör rent alla munstycken och kanaler noggrant så blir det nog bra. Tryckluft och små renstrådar är det som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faan vad trevligt med lite snabb hjälp! Har väl själv varit inne på förgasarna! Men frågan är om man vågar riva hur mycket som helst? Och måste man inte byta ut alla packningar od, om man börjar att riva hela förgasarna?

Mvh:Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En anna fråga! Det sitter en luftventil på Chookeprimern likadan som som sitter på ett bildäck tex! Vet du vad den är till för? Kan man blåsa på med tryckluft där men  då blåser man nog bara ur slangarna som går från chooken till förgasarna va???

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ju en risk att packningarna till flotörhusen går sönder men är man försiktig när man öppna och är med och petar med en mejsel så brukar man klara av att få lös dom hala. Sen är det så att det är bäst om man kan ta isär allt och göra rent men kanske inte helt nödvändigt. Det är ju lite smådelar att hålla koll på så man får vara försiktig så man inte tappar bort något. ChookePrimer? Vad är det?  Antingen så har man väll chooke eller primer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OMC har ett eget sätt att lösa vinterkonserveringen av motorn. Det finns en speciell oljeflaska som skruvas fast på ventilen och då sprutas oljan in i motorn den vägen istället för genom förgasaren.

Enligt instruktionsboken - Anslut kannan till nippeln  på primersolenoiden. Följ anvisningarna på kannan och smörj motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...