Gå till innehåll
tisdag 06 januari 2026
rinken

Vart ska jag börja med min Mercury 350 -69

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt mitt livs första båt i en säck. Det är en styrpulpet med en 35hk mercury motor från -69. Eftersom jag inte har haft något med båtmotorer att göra förr så har jag lite frågor.

Vad ska jag kolla innan jag försöker starta motorn, motorolja,växellådsolja ? och var kollar jag dessa saker? Jag är som sagt nybörjare och tacksam för all hjälp jag kan få.Snälla föklara så enkelt som möjligt och gärna utförligt som om ni försöker förklara för en idiot jag låvar att inte ta illa upp.

tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

#Blanda soppan rätt (ca 3% 2t olja, en skvätt k-sprit har ingen dött av)

#Byt oljan i växelhuset,  Det ska sitta 2st pluggar i växelhuset. Lossa båda, ut med oljan. Fixxa fram rätt olja, byt fiberbrickorna på pluggarna. Fyll från den nedersta pluggen, när oljan börjar rinna ut från den övre pluggen drar du först i den övre sen den undre.

#Stiften är aldrig fel att byta

Innan du lägger ibåten bör du även fetta in propelleraxeln samt nipplarna , du bör hitta  ca 3st på riggen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

kan försöka ge lite enkla tips som förhoppningsvis räcker en bit på vägen =)

Mtorolja finns inte i en utombordare. Det som används är 2-takts olja i bensinen.

På denna motor får du blanda det själv i bensinen.

2% är det du ska köra. Dvs 2dl olja i 10l bensin.

Oljan i växelhuset är livsviktig att byta.

Bifogar en liten hemmasnickrad bild där du ser hur det ser ut med pluggar etc.

Du öppnar den översta skruven som är en luftskruv. Sen ställer du en lämplig bytta under växelhuset, och öppnar den understa. Bort med pluggarna helt.

Nu ska oljan rinna ut. Låt det ta tid på sig. Ibland om oljan är gammal kan det ta ngn timme innan allt droppat ut. Oftast klart bara på ngn minut.

När du sen ska fylla på det igen, så fyller du ALLTID underifrån. Låter bakvänt, men så är det. Du köper tuber med olja lite varstans. Är speciell olja avsedd för växelhus du ska ha. Dom tuberna har en liten pip, som passar in i hålet. Du pressar sakta in oljan i motorn genom att klämma på tuben. Med sakta menar jag iaf 2min per tub.

Pressar du in snabbare, så bildas luftbubblor, vilket gör att du inte får in rätt mängd olja.

När tuben är slut, sätter du snabbt dit nästa. Bara hålla för fingret.

När du ser att oljan börjar rinna ur det översta hålet, så är det klart.

Skruva nu in den översta pluggen. Den skapar ett vaccum som gör att oljan rinner ut lite saktare. Bort med tuben, och fort som f*n dit med den understa pluggen så ingen olja rinner ut. Ngn droppe är ingen fara, men inte mer.

Till din motor lär det gå åt runt 1½ tub, så köp 2 så är du säker.

Det du ska göra innan du ens tänker på att byta oljan, är att dra loss pluggarna, och åk med dom till en marinhandlare, och köp nya tätningsringar. Det sitter små plastringar på pluggarna nämligen. Dom ska bytas vid varje oljebyte. Kostar ca 10:- styck. En billig försäkring att ingen olja läcker in.

I övrigt är det bara att försöka starta motorn. Har den inte vart igång på länge så kan den va tjurig. Men är den frisk hoppar dne oftast igång rätt snabbt =)

Lycka till!

post-14544-1394235515,0214_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...