Gå till innehåll
söndag 12 oktober 2025
Klippgarden

Tänder alltid gasolen till ett kylskåp?

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis blivit ägare till en ny motorbåt med inbyggt kylkskåp (Electrolux). Kylskåpet går att köra på både el och gasol, men den förre ägaren hade bara använt el och någon bruksanvisning finns inte. Tänder gasolen automatiskt när jag slår på brytaren till gasolläge? Det finns även en knapp som ser ut som ett pekande finger. Tryckte även på den, men märkte ingen direkt skillnad. Jag är lite försiktig när det gäller gas, så jag vågade inte vänta ut att skåpet skulle bli kallt. Hur fungerar det egentligen?

Uttern 6300

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett sådant skåp, men minns inte exakt hur knapparna såg ut. I.af. fungerar det så att man måste trycka in någon knapp (vrida någon ratt mot ett fjädrande motstånd) för att få fram gasol. Sedan tänder man med en annan knapp (piezotändare) som skall tryckas in och ger då ett knäppande ljud för varje gnista. Sedan måste gasolknappen hållas inne tills värmesäkringen (en liten manick som håller gasolflödet igång så länge den värms av lågan) har aktiverats. Någonstans skall det finnas ett litet fönster där man kan se lågan. Allt detta med reservation för att det säkert finns flera olika modeller. Principen är dock troligen ungefär densamma för alla.

Kanske skall tillägga att jag kastade ut skåpet sedan gasolvarnaren tjutit några gånger på natten. Är nämligen också lite försiktig när det gäller gas.Glad

Sea Maniac

PS Sök på gasolkylskåp i detta forum. Där hittar du en person som tydligen har manualer och reservdelslistor. Bättre än mina diffusa minnesbilder om det funkar. DS

Senast ändrad av SeaManiac | 15 juni 2008 | 23:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...