Lamon 1 Postad 15 Juni , 2008 Motorn, en Perkins 4108 från -73 har gått så gott som klockrent till nu. Den startade o gick ca: 2 sekunder, sen var det stopp. Pumpade fram nytt bränsle men det hjälpte inte, det låter som om den inte får någon soppa. Bytte bränslepump o filter men det gick inte ändå. För att sedan efter många försök så startar den igen o går kanon. dagen efter startar den fint. tre dagar efter är det samma visa igen, den vill inte för att efter mååånga försök så startar igen o går sen kanon. Batteriet tar slut ganska fort när den inte vill starta direkt, tur det finns landström !! Vad göra ??? //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 15 Juni , 2008 Låter som du har luft i systemet. /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Juni , 2008 Kolla också att du verkligen får fram diesel från tanken. Det är vanligt med stopp i röret från tanken. Det är den nya dieseln med växtoljetillsats som ställer till problem. Bakterier växer när det är lite vatten i tanken och effektiva proppar bildas. Du kan ha en propp som lossnar, åker in i filtret coh det går bra en stund tills nästa propp fastnar i röret. Filtret borde sitta i tanken för att förhindra att det fastnar i det tunna röret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 16 Juni , 2008 För mig låter det som om matarpumpen släpper trycket, brukar vara ett vanligt fenomen på gamla traktorer - som brukar ha Perkins maskiner. MEN du har ju bytt pumpen, så då är det troligtvis ledningen mellan tank och matarpump som är problemet eller ev. ngn förskruvning där emellan. Följ ledningen från tank till pump och leta minsta diesel droppe (hittar du droppe få du beräkna ledningarnas fall från båda håll mot droppen för att hitta felet).... följ även ledningen mellan matarpumpen och spridarpumpen och kontrollera förskruvningar och ledningar... det är luft i systemet som orsakar startproblemen. //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 16 Juni , 2008 Jag tackar för de svar jag fått. Fantastiskt forum detta. Är det någon som har fler förslag på nåt så bara skriv... Jag har letat men hittar inga läckage, inga som jag kan se ialla fall.. Dax att börja byta delar nu ?? //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 16 Juni , 2008 Det behöver inte vara läckage för att du har luft där, lufta och lufta ordentligt så ska du se. / U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 16 Juni , 2008 Håller med om luft i systemet någonstans. Är du säker på att det kommer diesel utan problem från tanken? Börja att kolla från tanken till första filtret. Dieseln kommer lätt? Om inte liggen slangen i kläm? eller skit i tanken? eller beväxtningar i tanken som sätter igenslangen. Blir det vacum i slangen sugs luft in i systemet. Lufta förfiltret. Är det luft där så är det ofta delvis stop någonstans eller någon glipa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 16 Juni , 2008 Ja självklart skall du kolla bränslefilter tätningen också (beroende på om du har 'kopp', glaspump eller filter som ser ut som ett oljefilter) /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Juni , 2008 Under förra sommarens semestersegling fick jag problem med motorn. Den gick en stund och sen så stannade den. Jag trodde först på luft i systemet. När jag hade luftat gick den bra i en kvart sen stannade den. Jag gjorde om proseduren och det blev likadant. Till slut gick motorn i en halv timme och såg inte ut att stanna, varför jag kastade loss och stävade ut ur hamnen. Det fanns en bro nån distansminut söderut och jag tänkte passera den innan jag satte segel. Mitt i hamninloppet stannade motorn. Det var bara till att rulla ut genuan och segla mot bron. Gick in och ankrade i en bukt halvägs till bron. Började med att lufta bränslesystemet, men det kom varken luft eller olja. Skruvade isär bränsleledningen på grovfiltret och konstaterade att det inte kom nån olja från tanken. Blåste i slangen och den var bom tätt. Blåste så mycket jag orkade och rätt vad det var släppte proppen och det kom olja. Skruvade ihop, luftade, startade motorn, luftade och den gick perfekt i över en timme. Sen fick motorn diesel resten av seglatsen. Att jag senare fick ett annan motorproblem är ju en annan historia. Innan jag ger mig ut på nån längre tur i sommar skall jag tömma och rengöra tanken. Det är dock lite bökigt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 16 Juni , 2008 Nu har jag hälsat på den lille motorn igen... Var jag är öppnar så kommer det soppa... Däremot har jag hittat ett litet läckage i den kopplingen som går in i insuget, jag tror det är någon sorts förvärmning... Det borde inte göra nåt om det kommer in luft där när maskinen står stilla, ska givetvis byta för det ska ju inte läcka. Men det kan väl knappast ha med mitt problem att göra, eller ? //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 16 Juni , 2008 Nu kan jag ju inte just din motor, men skulle tro att du är på glödstiften nu... dom brukar sitta i insuget... men diesel där??. Dieseln skall gå genom spridarpumpen ( högtryckspump) vidare genom spridarna och därefter in i cylindern, och överskotts diesel går i returledningen tillbaka till tanken. Snodde denna bild på en Perkins 4108 från en annons på blocket för att illustrera. Spridarna syns mkt tydligt och även returledningen. (jag ber om ursäkt för denna tillfälliga bild stöld) /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 16 Juni , 2008 Hej Lamon! Blev lite intresserad för jag har samma båt o motor. Som jag oxå haft liknande problem som du, men har lärt mig om hur det går bäst att lufta. Öppnar luftskruvarna 2 st på pumpen en direkt under grenröret och den andra längre ner på pumpen, även skruven ovanpå filtret! Sen luftar jag manuellt med bränslepumpen nästan hur länge som helst känns det som iallafall. Efter att stängt alla luftskruvar. Sen kör jag på starten med fullgas och öppnar ngt av spridar rören och efter en kort stund körning med start motorn hoppar den igång lungt och fint sen står den på tomgång en längre stund och under tiden öpnnar jag spridarrören och får hela tiden ur lite luft! OBS! viktigt att det är rent sterilt nästan när filtret monteras och noga med gummipackningar kommer rätt lika med vatten avskjilljaren att det blir helt tätt med gummipackningen. Lycka till! Mvh Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 16 Juni , 2008 Hej Norton. Det verkar inte så smidigt att lufta maskinen, men jag ska göra det så får vi se om det hjälper... Frågan är bara var luften kommer in !!! Nu har jag märka att om man pumpar fram soppa för hand så känns det som trycket sjunker i pumpen,det borde väl öka ??!! Tackar för alla svar ! //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 16 Juni , 2008 Visst är det förvärmning, kallas Thermastart starting aid. En glödspiral i insuget som förses med diesel så att efter en stunds glödning brinner en flamma som värmer insugsluften. Glödspiralen har en backventil inbyggd som ska hindra luft att komma in bakvägen. Bränsleledningen till denna är ihopkopplad med resten, läcker det luft i anslutningen (före backventilen) så får du in luft i resten av systemet när motorn står stilla en längre tid. Verkstadsmanual med luftningsprocedur och en hel del annat matnyttigt hittar du här: http://www.capedory.org/manuals/Perkins-4.107_4.108_4.99-WorkshopManual.pdf Senast ändrad av Gunnar_ | 16 juni 2008 | 22:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 16 Juni , 2008 Hej Gunnar. Det var matnyttig information.. Tackar för det ... Jag byter kopplingen till förvärmaren eller om det blir hela det paketet. Hoppas bara att räcker med det nu !! Luftskruvarna på matarpumpen som man ser i manualen du länkade till finns inte i verkligheten, då har jag ändå köpt en orginalpump. Däremot såg jag en till luftning på tryckpumpen som jag ska lossa lite på... //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 18 Juni , 2008 Kolla också om retur dieseln går direkt till tanken eller genom ett filter forst. För då kan du även ha läckaget där. Det behövs inte mycket för att det ska knasa. Du har sug där. Så det borde gå att täta med någon slags tejp då. /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 18 Juni , 2008 Hej Lamon! Ibörjan när jag hade stora problem med luftningen fick jag hjälp av en support i Göterborg på Perkin service. Kom fram till att bränsle pumpen var slut (där man handpumpar), beställde en ny på em och fick det i brevlådan dagen efter! Snabbservice det. Efter det inga problem. (Handpumpen var så att det var svårt att få ngt tryck när jag pumpade) Måste oxå tillägga vid ett tillfälle så fick jag inte till luftningen, efter en stunds u-sökning upptäcktes att bränsle filltret var skevt/vint efter att mont nytt blev allt att funka! Mvh// Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 19 Juni , 2008 Nu har jag bytt bränsleledningar o förvärmare (det läcktre lite där) filter o matarpump. Det verkar faktiskt som det fungerar nu... Tack för hjälpen ! //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser