Gå till innehåll
söndag 17 augusti 2025
Falken_sail

Oslofjorden

Rekommendera Poster

Hej!

Har nu i veckan planerat att segla över yttre Oslofjorden, någon som har erfarenhet eller tips om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste en artikel/kåseri i På Kryss för många år sen om en familj som hade tänkt sig ut på sin första stora överhavssegling. Man skulle segla över Yttre Oslofjorden. Man pratade på sitt stora äventyr i månader och planerade noggrant. Efter en lång beskrivande text kom antikliamxen. Innan man passertat Torbjörnskär såg man Färder.

Mellan Torbjörnskär och Färder är det 8 distansminuter.

Går man från Nordkoster till Tjöme (Verldens Ende) är det 24 distansminuter.

De norska Valöarna, en ögrupp norr om Koster, kan ju också va en utgångspunkt. Vid Akeröy som ligger på väg mellan Koster och Oslofjorden finns en skaplig naturhamn. Om det var på själva Akeröy eller om det var på ön väster därom, Vesleö, kommer jag inte ihåg. Det var dessvärre länge sen jag var där. Från Akeröy till Tjöme är det ca 15 distansminuter.

Själva överseglingen är nog inget speciellt. Det kan ju komma en och annan stor båt på väg in och ut ur Oslofjorden. Den sk brödseglarregeln är ju egentligen något som inte finns, men man har ju kanske någon form av själbevarelsedrift.

Värre är nog de norska sjökorten. Det är så fullt med djupsiffror så det är bara ett gytter (hälften hade varit mer än nog), så är det i alla fall på mina norska båtsportkort från början av 1990-talet. Om nyare kort är bättre vet jag inte. Det tog lång tid och mycket funderande innan jag hittade vägen in till gästhamnen på Tjömö första gången jag skulle gå dit.

lycka till

tommy

post-945-1394235513,3289_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för mycket inressant svar.

Har åkt med färjan som går mellan Strömstad och Sandefjord några gånger och har då noterat att de inte är så långt mellan dessa fyrar, men man vet aldrig vad som händer på havet när det gäller väder och vind.

Har ett sjökort från -92 som täcker östra delen av Oslofjorden där de, som du säger, har fyllt var enda tom kvadratmilimiter på sjökortet med djupangivelser. Men har också samtidigt ett sjökort från i år som täcker den västra delen av fjorden där de denna gång är lite mer måttliga med djupangivelserna.

Du har inga fler tips på bra naturhamnar/hamnar på östsidan fjorden?

Mvh Falk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var som sagt längesen jag seglade i dom farvattnen. Har haft nån skrift där det fanns en del naturhamnar, men hittar den inte i all hast.

Stavern har jag varit flera gånger. Sist jag kom västerifrån gick jag in till Larvik för att få se en annan hamn. På väg ut från Larvik, i höjd med Stavern, fick jag dieselstopp och hade bara en reservdunk på 5 liter, så jag såg mig nödsakad att även denna gång gång till Stavern för att fylla diesel - hela 30 liter.

Jag har varit i en hamn som ligger längre väster som heter Nevlunghavn. Den var mysig.

Det finns säkert många fina ställen, som resten på Sörlandet.

tommy

Senast ändrad av toaen | 15 juni 2008 | 18:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...