MartinN 0 Postad 14 Juni , 2008 Ska man slå av huvudströmbrytaren när man lämnar båten? I så fall varför och varför gör man det då inte i bilar? (Måste erkänna att jag aldrig gjort det och jag i alla fall aldrig haft några startproblem - är det en säkerhetsfråga?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 391 Postad 14 Juni , 2008 En bil har i allmänhet ett genomtänkt elsystem som slår ifrån de vanligaste förbrukarna då man tar ut tändningsnyckeln och lämnar bilen. Det har inte båtar. Därför minskar man risken att en kvarglömd förbrukare ligger och djupurladdar batteribanken så den skadas, om man bryter huvudbrytaren. Det finns en hel massa annat att nämna också.... www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinN 0 Postad 14 Juni , 2008 Tack, Seawolf. Kvarglömd förbrukare, kan det vara något annat än GPS:en eller vippbrytarna på instrumentpanelen i en vanlig 6 m båt utan några extra finesser? Ligger det ingen säkerhetsaspekt i detta riskerar jag faktiskt hellre ett skadat batteri (om jag nu mot förmodan skulle glömma något på) än att varje gång behöva mecka med huvudströmbrytaren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 14 Juni , 2008 Det finns en förbrukare som ska vara förbikopplad huvudbrytaren, och det är länspumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 Juni , 2008 Huvudströmbrytaren på en båt är till för att slås av när båten inte skall användas, den ev kvarglömda förbrukaren kan vara en anstiftare till brand. En båt har ofta ett betydligt äldre, mer utsatt för slitage, ombyggt och mer uttasat för aggresiv miljö (läs i vattnet) elsystem än en bil t.ex. I tillägg så är bränsle och elsystem inte lika separerat på en båt, läcker det ut bränsle så hamnar detta oftast inne i båten. På bilen rinner det i dom flesta fall ut på backen. En sista aspekt är att OM Du får en brand när båten inte används och det vid en brandbesikting visar sig att huvudströmbrytaren var till så blir det säkert debatt med försäkringsbolaget. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser