Gå till innehåll
tisdag 14 juli 2026
SuperMatz

Piva - Totalt okänd båtmodell?

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Nu har jag och sambon köpt en liten segelbåt som tilltalade oss när vi letade efter ett litet lekfullare alternativ till den klumpiga 30-fotaren vi har som semesterbåt.
Det blev en modell som heter Piva. En långkölad 5.80 lång plastbåt med ett ganska rejsigt utseende.

Grejen är bara att det inte finns någon information alls om denna båtmodell! Förra ägaren trodde sig ana att den var byggd uppåt Sundsvalls-hållet. Sailguide.se har ingen info (mer än att någon tidigare angivit den som saknad i registret).

Har någon några som helst uppgifter om denna Piva? Kanske vet någon som vet någon som vet?

Tacksam för info och idéer!

/Matz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild behövs, men är den möjligen av rysk härkomst?! piva på ryska betyder ÖL!! (för övrigt sitter man just nu å njuter av en sval dito, en belgare; Hoogarden Blanche anno 1445!).

Vinyl som snurrar; Frank ZAPPA & The Mothers (of the Invention) Filmore East-June 1971.

Bild/ Sensate seglatsen; från Arkösund, bland annat inhandling av 4 säckr plantjord för tomatodlingen (8 sorter, varav fler  köldtåliga ryska/sibiriskasorter).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, en halvdålig bild har jag än så länge. Ska nog bli fler så fort solen behagar lysa på den...

post-10003446-1394235512,5227_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer ett segelmärke. Kanske kan det ge någon ledtråd för den kunnige?

Dessutom är seglen sydda av Richards Segelmakeri i Stenungsund. Har försökt hitta på det segelmakeriet men det verkar ha gått ur tiden. Kanske någon känner till det? Jag tänkte att man kanske kan få några uppgifter från segelmakaren. Ev. namn på den som beställde seglen...

post-10003446-1394235525,0186_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var nära att köpa en Piva 19 häromåret, i närheten av Skellefteå. Ägaren av den Pivan hade utförlig historia kring båten. Jag tror att det stämmer som du säger att den byggdes kring sundsvall. Kontaktar du denne så kan du nog få historien. Valter Lindh, kontaktuppgifter finner du på Bureå båtklubbs hemsida, http://bbs.skelleftea.org/

post-10000440-1394235739,2373_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PIWA - står för PI från båtens namn som original. Hette PIA och var en dagseglare i trä. Troligen konstruerad av Tore Herlin. WA står för Ingvar Waara som gjorde ritningen och var drivande i framtagningen av en form för plasttillverkning av "kopior". Han gjorde om ruffen och förlängde skrovet med en negativ akterspegel. På så sätt blev rodret inte längre utanpåliggande. Plastkopiorna tillverkades i Holmsund från 1973 och framåt. Det var självbyggen i en industrifastighet i Sandviks industriområde (här byggdes även C40 under samma period). Det har byggts ca 20 båtar med den formen tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...