Gå till innehåll
torsdag 22 maj 2025
Vadensjo

gasa med växel i utan propeller

Rekommendera Poster

Hallå jag undra om man kan gasa upp motoren med växel i. Det  är en V8 med alpha one drev och propellern och  brickerna är av ?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma sak som att köra motorn i friläge, så det är inga problem. Tänk bara på att absolut inte köra drevet utan olja i eller utan kylvatten. Växlingen sker i underhuset, så hela överhusets axlar, lager m.m. roterar hela tiden som motorn är igång och utan kylvatten så bränner du impellern på ca en minut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara säga att det går bra som fan att  att gasa med växlen i. Skulle bara utesluta vissa grejor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och varva inte för mycket då hinnner inte kylvattnet med...i värsta fall = bränd impeller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sista inlägget hängde av mig... kylvattnet hinner inte med....? Vad är skillnaden mellan att ligga still och susa fram i 30 knop för kylvattenintaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ligger du i sjön med båten? I så fall får du räkna med ett litet övertryck på impelerpumpens sugsida när du susar fram i 30knop medan det inte finns när du inte kör båten.

Ligger du på land har du antagligen en spolmuff. De flesta spolmuffar är anslutna till trädgårdslang och i sin tur till en vattenutkastare av normalt 1/2 diameter. detta innebär att det maximala flödet begränsas till ca 12-15l/min medans båt motorn kan behöva upp till en 60-100 l/min (V8) för att klara sin kylning. Detta innebär attsjökylvattnet kommer att bli för varmt med kokning av färskkylvattenkretsen som följd.

Detta är altså obra.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej det låter inte roligt. Jag provade ca 15 sek och gasa en gång till 5000 rpm så vi får hoppas att det klara sig ( båten liger i sjön ). Jag har problem för när jag kör så tappar båten sin driv kraft och börjar tjuta. Så nu tror jag att det är kopplingen mellen motor och drev

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...