Thorre 0 Postad 28 Maj , 2008 Tjena Undrar vad en 10-timmars service dvs den första kan kosta på en Yamaha F50 och om man måste göra den på auktoriserad verkstad? Tycker att om dom tvingar en att göra det på verkstad så borde det ingå i priset, var så på bilen iaf. Vad är det igentligen dom kollar? Likadant dom efterföljande är väl vid 100timmars intervall? Kan man göra dom själv eller hur går det med garantin då? Måste man serva nästan nya motorer varje höst även om man inte kört så många timmar eller vad är normen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 28 Maj , 2008 Vet inte om Yammi, men 20-timmars servicen på min nya Suzuki är bara byte av motor- och växelhusolja samt oljefilter. Och det gör jag definitivt själv. Enligt min leverantör gäller garantin som vanligt, så länge rätt olja och filter används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 29 Maj , 2008 Ok , är kanske annorlunda på Suzuki. Nån med Yamaha som har nån mer info ? Efter att ha läst runt lite så verkar det som alla har gjort 10-timmarsservicen på Yamaha verkstad. Men dom efterföljande måste väl vara ok att göra själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 29 Maj , 2008 Kommer att göra min 10-timmars service, inte på Yamaha som var för dyrt, utan på båtvarv som är Yamaha-auktoriserad verkstad. Mycket billigare. Sedan tar jag med kvittot till Yamaha och får serviceboken stämplad. För garantins skull. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 29 Maj , 2008 Enligt min leverantör gäller garantin som vanligt, så länge rätt olja och filter används då har du blivit lurad du tror inte att Suzuki är så dumma o lämnar 5års garanti sen låta folk göra jobbet själv motorn måste vara levererad från KG Knutsson sen måste servicen göras hos auktoriserad suzuki verkstad om du har garanti kvar lämna in motorn om du inte har garanti kvar gör servicen själv http://www.suzukimarin.se/show.php?id=1074323 Senast ändrad av 2HOT4U | 29 maj 2008 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 30 Maj , 2008 Den är inte levererad av KGK Suzuki. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 30 Maj , 2008 dvs ingen Suzuki garanti då är den privat importerad för att det är bara KGK som levererar Suzuki Marin inom sverige Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 30 Maj , 2008 Finns flera företag som säljer Suzuki, som är sidoimporterade. Dvs inte gått via KGK. Säkert sånt företag. Vanligtvis får man då bara 2 års garanti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 30 Maj , 2008 Prispressarna. De har 5 års garanti på Suzuki-motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 30 Maj , 2008 ja om man lämnar in den kolla länken jag skicka så du inte sitter där när olyckan är framme Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 30 Maj , 2008 PPs garanti gäller även om man gör 20t-servicen (dvs olje och filterbyte) själv, mot verifikation (kvitto) på att man köpt rätt olja och förbrukningsmaterial. Senare, riktig mekanisk service är naturligtvis en annan fråga. Men nu kommer vi ifrån ämnet! Sorry, trådskaparen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 30 Maj , 2008 dåsa ska själv göra 20t service på min DF50 kan köpa allt från Biltema sen kan jag låna kvitto från dig om det skulle hända nåt du gör som du vill men kontakta Suzuki KGK om du vill ha kvar garanti annars är det bara tuta o köra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 30 Maj , 2008 Vad menar du? Min motorgaranti är inte utställd av KGK, utan Prispressarna. Det är inte samma villkor i försäkringarna. Se länk: http://www.prispressarna.se/subdet26.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 30 Maj , 2008 Säljaren ansvarar ej för fel som säljaren kan göra sannolikt beror på : 1. Att varan ej skötts enligt tillverkarens föreskrifter, t.ex. att oljebyte och service utförts på rätt sätt och vid rätt tid. 6. Att reparation utförts av annan än dokumenterat kunnig verkstad som haft tillräcklig erfarenhet av dylika arbeten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 30 Maj , 2008 OK. Så här ligger det till: Med tillverkarens föreskrifter menas manualen. Notera att TILLVERKAREN är Suzuki i Japan. KGK Suzuki i Sverige, som är en IMPORTÖR, sätter egna garantivillkor UTÖVER tillverkarens föreskrifter. Prispressarna är en annan IMPORTÖR som i sin tur har egna garantivillkor. Det är Prispressarnas villkor som gäller i detta fall. I manualen står inget om att 20 timmars-servicen, dvs byte av motorolja, växelhusolja och oljefilter, måste göras av auktoriserad verkstad. Där står bara vilken typ av olja och oljefilter som skall användas. För säkerhets skull har jag varit i kontakt med säljaren på Prispressarna för att få villkoren förtydligade och bekräftade. Han säger följande: Om ett garantifel uppstår eller upptäcks, så gäller 5-årsgarantin oavsett om du gjort 20-timmarsservicen själv eller på verkstad. Villkoret är att du kan verifiera med kvitto att du köpt föreskriven olja, föreskrivet oljefilter och föreskrivna packningar. 20-timmarsservicen räknas INTE som reparation enligt garantivillkoren. Det är allt jag behöver veta. Därför har jag av Prispressarna köpt det servicekit, med föreskriven olja etc enligt ovan, jag behöver och fått kvitto på det. Sedan gör jag oljebytet själv och väntar med den auktoriserade verkstadsservicen tills manualen föreskriver det. Jag lovar att återkomma om olyckan skulle vara framme och det visar sig att PP backar från vad de lovat. Jag tackar för din omtanke om mina rättigheter som konsument, men jag sover lugnt! Med ett antal sparade tusenlappar på fickan dessutom. OBS! Notera alltså att forumläsare som köpt sin Suzuki från KGK Suzuki INTE kan följa mitt exempel. För er gäller andra garantivillkor! Senast ändrad av Suckan | 31 maj 2008 | 00:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gravis 0 Postad 31 Maj , 2008 Hej Jag har en 115 hk Yamma som jag lämnade in på 10 timmars service förra veckan, det kostade 2400:- då ingick olja, oljefilter, växelhusolja samt allmän kontroll av skruvförband mm. Jag fick även diagnostik utdraget från motorn vilket bla visade på hur lång tid motorn har gått på de olika varvtalsintervallerna, kul läsning enligt mig. Jag kunde bland annat konstatera att jag bara hade åkt 0,1 timme på maxvarv under de första 12 timmarna. Enligt min uppfattning en god investering då det kan vara uppskattat att man kan visa en stämplad servicebok och hur motorn har andvänds vid ev framtida försäljning. Gravi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser