Gå till innehåll
lördag 08 november 2025
fiskarn

Storlek på propellern till utombordare

Rekommendera Poster

Har en ht båt med 115hk utombordare. Har funderingar på en annan propp. Vad händer egentligen om man monterar på en större propp? Att den accar långsammare samt att den varvar lägre förstår jag. Men vad händer med kraftöverföringen? Klarar den den ökade belastningen det blir? Hur blir det med bränsleförbrukningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Titan

Om propeller blir för stor kommer bränsleförbrukningen att öka pga att man måste ge mera gas för att motorna ska ork. Men det är inte nödvändigt, förbrukningen kan även minska vid samma hastighet om man innan har haft en förliten (liten diameter eller får låg stigning). Motorn kan då jobba med ett bättre, lägre, varvtal och dra mindre soppa. Angående kraftöverföringen så bör det inte vara några problem. Man ska kunna byta propeller till olika storlekar för att passa båten (borde stå i manuallen). Tror inte att det ingetligen blir någon nämvärd belastningskillnad då motorn fortfarande bara kan ge effekten 115Hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du måste ligga inom det rek. vartalet på motorn. Om du sätter på en större propeller så minskar vartalet och du kan skada motorn om du får ett lågt toppvarvtal. Det optimala är att ligga så nära toppvartalet som möjligt med normal belastning. 1 ökning/minskning på stigningen gör ungefär 200RPM, så det är inte mycket du kan öka innan du hamnar under det rek. varvtalet. En std Alu propp finnas oftast bara i udda storlekar, typ 17, 19, 21. Varvar du över med din nuvarande propeller? Skulle tippa att bränsleförbrukningen ökar om du kör med för stor propeller. Motorn får jobba mycket hårdare för att komma upp till toppvarv och dessutom är det skadligt för motorn att ligga på för lågt varvtal. Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anledningen till att jag funderar på att byta är att båten accar nåt otroligt. i början kaviterar proppen men sen kommer allt på en gång. En större propp hade gjort det lite behagligare känns det som. Den gör 40 knop i toppfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

funderar lite på att montera trimfenor faktiskt. om inte annat så e de en billigare början än en ny propp. nån som har erfarenhet av dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...