Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
Gäst Krister

Kommer ej vatten ur skvallerhålet

Rekommendera Poster

Gäst Krister

Hjälp! Det kommer ej vatten ur skvallerhålet på min Yamaha 50 hk -84. Överhettningsvarningen tjuter inte, och motorn går normalt...Jag är dock ändå lite orolig för vad som är fel. Kanske dags för ett impellerbyte? Andra tänkbara orsaker? Tacksam för svar! Ha det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du kört? Kan vara så att termostaten inte öppnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Krister

Jodå, jag har kört den länge nog (ca 20 min) tror jag? Fast det är klart, det är ganska kallt i vattnet! Men nog borde väl termostaten öppna ändå? Tacksam för fler förslag! Ha det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju alltid kolla så att det inte läcker vatten från någon packning under kåpan. Annars har jag inte fler förslag för tillfället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas Nordin

Kan vara att skallerröret är täppt alldeles vid utloppet. Detta har hänt på min Mercury 50Hk. Prova att peta med en bit ståltråd eller dyligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit nere vid båten, och petat med en ståltråd i skvallerröret.... Tyvärr hjälpte det inte...... Inget vatten under kåpan heller.... Lutar mot att byta impellern trots allt (för säkerhets skull). Tack för tipsen, tar gärna emot fler!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Har en Yamaha 50 hk -83.. Samma problem på den.. Testa att ta lös slangen som går till skvallerhålet.. Ta lös den vid motorn och blås i den.. min va det stop i.. tog lös slangen och blåste ren den.. det var trots det stop så det visade sej att det satt en liten sten precis i skvallerhålet.. petade bort den med en tunn ståltråd o sen gick de fint igen.. Funkar inte detta så får det nog som sagt bli ett impeller byte..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att ta bort slangen på insidan av skvallerhålet innan du petar.. annars åker stenen eller vad det nu är bara in en bit o sen trycks den tillbaka när du startar, eftersom hålet har större diameter på insidan än utsidan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack.... Skall prova Jimmy_Lars tips, men har även beställt ny impeller för säkerhets skull....... Ha det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst et

Kolla samtidigt termotasten genom att koka den och kolla om den öppnar sig. Hade samma problem som du. Jag hade skit i gummislangen som sitter innan skvallerröret. hoppas det fixar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...