Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tobiasviktor

Jerkbait utrustning

Rekommendera Poster

hejsan.. nu e de så här att ja har tänkt att köpa lite jerkbait utrustning och jag har ungefär 1500:- kan ni kanske tipsa om nått bra man kan få för dom pengarna.

 

jusst nu så har jag inget innom jerkbait så det jag letar efter är alltså:

spö

rulle

beten

m.m

 

tack på förhand mvh Tobbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket sammanträffande, jag började jerka förra helgen..... har aldrig varit med om ett roligare fiske. Aldrig sett så många stora gäddor efter dragen. Tyvärr fick jag bara upp de mindreRynkar.

 

Iaf, du behöver ju ett styvt spö på 6 fot ungefär, flätlina, stel taffs, Jerkbait å en multirulle.

Om du bor i Sthlm så föreslår jag att du åker till Berras Outdoor i Slagsta där plockar de med lätthet ihop en utrustning åt dig för 1500 kr.

Annars lite tipps:

Nu verkar inte det gå att länka på min fiskesida men ett Berkly ligtning Pro köpte jag. Stela taffsar - köp inte titan innan du är bra, man kastar bort lite drag i början.

Jerkbait, gäller väl att plocka ihop en 3-4 stycken med lite olika färg å djupgående. Zalt, Salmon slider, Westin å BusterJerk funkar för mig. En papegojfärgad verkar var the shit på mina vatten.

Tyvärr är det väl rullen som kommer att spräcka din budget, där finns ju allt från 500 kr till 5-6-7000 kr. Frågan är väl om du tänk köra vanligt wobblerfiske oxå, dvs hur mycket pengar skall du lägga ner? 8-900 kr tycker jag iaf så du får lite kvalitet. Jag kör på högervevad för att jag fiskar vanligt oxå men det är en smaksak, de flesta föredrar nog vänstervevat.

Jag fick nästan en gädda på första kastet förra helgen, den ville inte fastna å jag fattade inte varför till jag kom på att jag glömt ta bort plastplupparna över krokarna.....

Skitfiske på dig! Glöm inte å sätta tillbaks gädorna så andra oxå får ha roligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset tyvärr så bor jag i skara men de borde nog kanske gå att åka till nån annan fiske affär i närheten som kan plocka ihop ett bra set till mig men saken e den att ja bara ska jerka med detta settet ska ja kassta vanligt så kör ja med mitt gammla spö..

 

så synd att du glömmde ta bort plasten Gråter på krokarna..

 

Kom gärna med mer tips :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olssons fiske ligger väl inte alltför lång ifrån Skara. Tibro om jag itne minns fel. Köpte ett jerkset där i våras för ca 1200 kronor som har funkat bra för mig. Flera gäddor har det blivit. Tyvärr ingen stor ännu. När  det gäller beten så rekommenderar jag inte att göra som mig. Jag köpte flera olika sorter och färger. Köp istället samma sort men olika färger. Det skiljer nämligen en del i hur man ska fiska de olika betena och det blir lätt förvirrat när man hela tiden byter betestyp.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som nybörjare behöver du inte ha den bästa utrustningen, 1500 kronor kommer du få ett start jkit för med ett par olika jerkar..

sen får du prova dig fram till längd och styvhet i spö, jerkarna beror på var,när,efter vad och i vilka vatten du fiskar i...

 

kolla på tex berras.se,

 

lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte blocket och Tradera det finns MYCKET bra beggade prylar... hellre en begagnad BRA rulle och spö än något crap som du ändå kommer byta inom närmaste tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli dyrt med all utrusning:

flätad lina: 200 kr

spö: 700 kr

rulle: 1000 kr

beten: 500 kr

stål- tafsar: 150 kr

2250 kr

Oxå blir det ju dyrare med proffs grejor.

blocket och tradera e ju ett bra tips oxå som nån sa. Men det bästa e ju att gå till nån stor fiskeafär och fråga nån som  kan bättre.

tack för mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli dyrt med all utrusning:

flätad lina: 200 kr

spö: 700 kr

rulle: 1000 kr

beten: 500 kr

stål- tafsar: 150 kr

2250 kr

Oxå blir det ju dyrare med proffs grejor.

blocket och tradera e ju ett bra tips oxå som nån sa. Men det bästa e ju att gå till nån stor fiskeafär och fråga nån som  kan bättre.

tack för mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli dyrt med all utrusning:

flätad lina: 200 kr

spö: 700 kr

rulle: 1000 kr

beten: 500 kr

stål- tafsar: 150 kr

2250 kr

Oxå blir det ju dyrare med proffs grejor.

blocket och tradera e ju ett bra tips oxå som nån sa. Men det bästa e ju att gå till nån stor fiskeafär och fråga nån som  kan bättre.

tack för mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På HI-SPORT sålde dom ett riktigt prisvärt set med Shimano Corvalus301 och Shimano Beastmaster spö för ca 1000-1100 samma grejer jag använder funkar klockrent, sen tillkommer ju ett X-antal hundra för lina jerkbaits, tafsar men ett riktigt bra utgångsläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...