Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Nozer

"hastighetsböter" med båt, hur vanligt, samt övriga typer av förseelser?

Rekommendera Poster

Där vi håller till med båten, så är det öppet vatten, dvs inga regleringar gällande hastighet etc...

Men innåt stan så är det 5kn på vissa ställen.

 

Självklart håller man denna hastighet, iaf så gott det går (diffar kanske 1kn upp o ner).

Kör med gps, så jag har koll på hastigheten iaf.. Men alla har inte gps eller knopmätare. Vilket gör att hastigheten blir uppskattad, o då kan det diffa rejält.

 

Men det jag är nyfiken på, är hur det är med differansen på hastigheten om kustbevakningen el dyl står o mäter?

Är dom griniga på det sättet dom kan vara med bil, dvs du får böter för 91km/h på 90-väg? Eller är dom mer frikostiga?

Ngn som vet info om detta? Bötesbeloppen för fortkörning, hur är dom?

 

 

I övrigt, vad kan man få böter för?

Alla väjningsregler etc... gå på angiven sida om en prick etc, ngt man kan få böter om man går på fel sida etc?

Fyll på med trevligt vetande!

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polisen och KBV använder laserpistol för att mäta fart. Den är inställd så att den ger 2 knops rabatt, dvs du åker inte dit om du råkar köra 7 knop där fartgränsen är 5.

 

Det är inget brott att åka på fel sida om en prick. Däremot kan du få böter för att köra igenom områden som av olika skäl är avlysta (fågelskydd, endast yrkessjöfart etc)

 

Du kan också få böter för Vårdslöshet i sjötrafik. Det kan innefatta allt från brott mot väjningsregler till allmänt omdömeslös körning vilket till exempel kan innebära att du trots fri fart blir bötfälld om du kör för fort och för nära andra båtar vid tät trafik.

 

Exakta bötesbelopp har jag inte koll på, förutom att de är HÖGA... Rynkar



Senast ändrad av Suckan | 16 maj 2008 | 10:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...