Rogerihalmstad 1 Postad 13 Maj , 2008 Hej båtvänner, propelleraxelhylsan på min båt läcker och jag har sökt här i forumet och på nätet men hittar inte den sortens hylsa jag har. Folk jag pratat men säger att det ska finnas en kopp eller nippel att pumpa in fett men det finns inget sådant på min. Bifogar en bild på hylsan, längst uppe mellan de två skruvarna sitter en skruv som ser ut som nån sorts plugg, kan det kanske vara där man fyller på olja och i såfall vilken sorts olja. Jag har inte vågat öppna den eftersom jag inte vet vad den är till för. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 13 Maj , 2008 Ser ut ungefär som den jag har i min gamla snipa. En sådan SKA läcka LITE! Min är av nylon tror jag och är vattensmord, den yttre ringen (närmast motorn) är gängad inuti den fasta delen (den som sitter med en gummihylsa mot akterspegeln). Tätningen i min består av ett antal ringar av tätningsmaterial lagda omlott som pressas mot propelleraxeln genom att hylsan är konisk och pressar ringarna mot axeln när man drar åt ytterhylsan. Hur man packar om en sådan vattensmord hylsa (på engelska, med bilder) http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 14 Maj , 2008 ok, tack för svaret, ska prova att dra åt hylsan. Men kan man byta tätningarna på plats alltså med båten i sjön ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser