Gå till innehåll
måndag 01 december 2025
dejvan

Köpa begagnad styrpulpet osäker...

Rekommendera Poster

Hej,

Är f.d segelbåtsägare, men är nu på jakt efter en styrpulpet istället. (bad/fiske båt). Kikar lite i storleksklassen 5-6 meter. Hade helst velat ha en 4-takt map på ljudnivå etc, men detta verkar inte vara speciellt vanligt på begagnatmarknaden.

Just motorn kanns lite som ett aber då jag inte har den blekaste hur jag kontrollerar skick, vilka modeller som är bra etc.

Kan man anlita en besiktningsman, eller hitta samlad matnyttig för en förstagångsköpare?

Tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft 6 st styrpulpetare genom åren.Mitt tips är att välj ett känt fabrikat typ ryds yamarin bella kanske uttern men de har ju fått en del stryk här på marin guiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god idé kan ju annars vara att du köper själva båten utan motor och köper en ny(are) 4 takt separat som du får dit satt av en bra handlare. Många handlare har ju både nya och lite beggade motorer på lager. Du kan ju även köpa både båt och motor beggat av en handlare. Det är lite dyrare men du får å andra sidan någon att vända dig till om det uppstår strul och kan för lite om grejerna själv. Jag kikade på blocket varje dag i ett halvår innan jag bestämde mig för att min första båt köper jag av en handlare som kan vara behjälplig med praktiska frågor/service mm när jag köper båt på det viset. Min första bår köpte jag i år och är jättenöjd. Det vart en ny Buster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...