excel319 633 Postad 8 Maj , 2008 Laddning Jag har monterat en Battery Brain och kopplat förbi laddfördelaren så allt är en batteribank. Inkopplat är även en solcell på 55W med Max-regulator. Problemet är att när batterierna är fulladdade och jag kör på tomgång och samtidigt har solcellen i läge så att den laddar, börjar varningssummern för laddningen ljuda. Jag antar att det beror på att solcellen ger högre spänning än generatorn när ingen laddning behövs, och att larmet tolkar detta som ett generatorfel. Det går att sätta på en brytare på kabeln från solcellen, men jag tycker inte att det är någon bra lösning. Glömsk som jag är kommer jag att glömma att återställa kontakten när motorn stoppats. Det finns ingen nyckel på motorpanelen så det går inte att bryta laddningen där heller. Nya fräscha ideer mottages tacksamt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 15 Postad 8 Maj , 2008 Sätt ett relä på solcellskabeln som faller och kopplar in solcellen när du slår av tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 633 Postad 8 Maj , 2008 Tackar. Hade funderat på den lösningen, men hoppades på något enkelt. Detta är iofs ganska enkelt, men enklare då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser