Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
labbibia

Seaclearproblem

Rekommendera Poster

Hej. Jag har installerat Seaclear på en laptop som jag tänkt använda som GPS. GPS-mottagare an modell GM 720 inköptes idag på Clas Ohlson. Glad i hågen installerade jag drivrutinerna för GPS-mottagaren och startade Seaclear för att få se hur det fungerar. Det gjorde det inte.Rynkar

Jag misstänker att problemet har att göra med NMEA-anslutningen och vilka portar som ska användas. Finns det nån där ute som vet hur de 3 portarna Tx/Rx1, Rx 2 och Rx 3 ska vara inställda?

Mvh Labbibia 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du ställt in SeaClear att lyssna på rätt comport?
Drivrutinerna tilldelar mottagaren en virtuell comport, denna måste ställas in i SeaClear. I övrigt borde Du klara dig med programmets standardinställningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet i alla fall att jag måste ha den sittande i en speciell usb-port, sen hur man ställer in vilken i Seaclear vet jag faktiskt inte... Hade en snäll kompis som hjälpte mig med det... Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis! Här ligger förmodligen problemet. Som jag skrev ovan så finns det 3 olika com-portar i Seaclear underTools, properties, fliken comm . Den virtuella comporten har jag ställt in på port 4, vilken är den port som används av datorn. Jag ska testa att ställa in dem likadant som det Seaclear jag laddat ner till min hemma-PC är inställt på default. Återkommer........ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Kommer det upp ngt felmedd.?

Men det enda du behöver ställa in Comport på är på Tx/Rx1. Eftersom du bara skall sända o ta emot. Jag själv har Com 8.

Mvh/ Colley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Har ställt in den porten på com 4 nu, eftersom det är den port som den medföljande drivrutinen för gps-mottagaren tycks använda. Iallafall ser det så ut när man tittar i enhetshanteraren i kontrollpanelen för datorn. De övriga 2 portarna har jag ställt in på com 0. Det verkar inte fungera ändå? Jag antar att Seaclear måste vara inställd på Automatic on ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite skumt!

Och det kommer inte upp ngt felmedd.?

Jag sitter med min dator nu, utan puck, o då säger den (när jag öppnar Seaclear) Could not open Communication Port 8.

Automatic funktionen har med router att göra.

Mvh Colley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade tidigare att ställa in de 3 olika portarna på lite olika värden. Då fick jag upp sådana felmeddelanden. Men nu har jag ställt in den första porten på Com 4 och de andra två portaran på Com 0. Har du möjlighet att kolla hur dina portar Rx2 och Rx3 är inställda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp!

Jag kanske har en äldre version, men det står No Port på de andra RX portarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki, tack!Skrattande

Det borde ju vara det samma som att jag ställer in dem på 0 då? Kan man ju tycka? Klurigt det här! Men visst är det så att DR-fältet uppe till höger på skärmen blir rött när Seaclear av någon anledning inte får kontakt med några satteliter? Ingen mottagning, eller något annat fel? När jag startar Seaclear nu så är DR-fältet först grått, men efter ca en halv sekund växlar det över till rött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, d stämmer det där med DR. Jag tycker att du skall byta Comport på pucken. Kan vara nån konflikt någonstans. D var längesen för mig, men jag har för mig att d krånglade för mig oxå. Borde vara så eftersom jag använder port 8...Glad

Vet du hur man gör? Annars enhetshanteraren->högerklicka på pucken USB->properties->fliken portsettings, klicka på advanced. och välj Comm ports nr. men d får inte vara högre än 9. Ta 8 så är det mindre risk för konflikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade med com 8, ställde in Seaclear på samma port, men nejRynkar Datorer är ena envisa rackare! Jag ska testa att ominstallera drivrutinerna för pucken i den andra USB-porten (finns 2 på laptopen) Du kan säkert ha rätt i det där om konflikter. Jag brukar köra mitt USB-minne i samma port och det kanske ställer till det på något sätt? Skam den som ger sig! Du ska ha stort tack för din hjälp, jag återkommer här när jag ominstallerat, så vet du hur det gick.Skrattande 

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nehej, det hjälpte inte det heller. Någon som känner igen detta problem, och hur gjorde ni i såfall för att få det att funka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är mycket lurigt.

Är det så att du ser att GPS:en i  enhetshanteraren är den ju installerad att du kunde ändra Comport. Det verkar ju som att Seaclear inte plockar upp pucken. Men då borde den ju säga som det gör på min dator Could not open Communication Port X.

Vad jag skulle vilja veta är HUR du vet att det inte funkar? Du kanske sitter i en bunker som inte tar upp GPSsignalen om du är inomhus?Glad Det finns en parameter under Comport settings i Seaclear BPS el nå't som skall vara satt till 4800. Likadant i enhetshanteraren skall Bitrate (Bits per second) vara satt till 9600. Kolla det

Ursäkta, men jag bara spånar för att försöka komma tillrätta med ditt problem.

Mvh

Colley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Colley!Skrattande

Slogs av samma tanke som du, tänkte att jag måste testa under verkliga förhållanden utomhus. Så jag tog med mig grejerna till båten och testade på plats Med antennen på rufftaket. Men, nej den vill inte ändå. Har kollat Bitrate, även i enhetshanteraren, och det stämmer, är samma värden som du angett. Just nu står laptopen på balkongen, så det borde ju inte vara helt hopplösa mottagningsförhållanden? 

På samma sida som portinställningarna i Seaclears setup finns ett gäng olika punkter man kan bocka i under NMEA output Där står APA, APB, RMB osv......har du något av dessa alternativ förbockade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Det enda soom jag har förbockat under den fliken är NMEA DR Update.

Vi måste lösa det här!Glad

Får du verkligen inget felmedd.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har nyligen installerat gps-puck till SeaClear i min laptop. Felmeddelande i SeaClear: Kunde inte öppna kommunikationsport 1. Gick in i enhetshanteraren i Win XPP under Portar (COM & LPT) och kollade vilken comport datorn tilldelat pucken, vilket var COM 4. Ändrade Tx/Rx 1 till COM4 med 4800BPS samma som i egenskaper för pucken i Win. Ställde dessutom ut pucken på fönsterbrädan för att få juste signal. En minut och gps-rutan i SeaClear gick över från rött till grått och jag kunde konstatera att mitt hus finns utmärkt på Stockholms hamnkort. Oförskämd fråga: Har du installerat rätt drivrutin? Cd-skivorna brukar ofta ha drivrutiner för olika modeller från tillverkaren. En sak till: du behöver inte gå in och bocka några rutor i SeaClears inställningar för att få igång pucken.

mvh   Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Ilkka!

COM-portarna är inställda rätt, likadant som dina.Jag har installerat de drivrutiner som medföljde, och de verkar ju vara ok, eftersom det var de drivrutinerna som istallerades när jag anslöt pucken till USB-porten. Jag har däremot inte haft tålamod att vänta en hel minut..........Skrattande Gör det nu och ser om det ger resultat. En annan undran.......Det räcker väl med att starta själva seaclearprogrammet för att GPS-mottagaren ska börja jobba? Jag menar, jag behöver väl inte trycka på nån knapp i programmet för att det ska börja arbeta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nop! Den rasslar igång av sig själv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har laptopen stått ute i kvällsolen på balkongen i 5 minuter, men den förgrömmade apparaten vägrar att uppföra sig! Skrattande GPS-fältet lyser fortfarande med en irriterande röd färg och jag börjar undra om det kan vara själva pucken det är nåt fel på?

Så här ser den ut:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34291561

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

låter inte kul. Har du varit inne i Verktyg/System/NMEA Input Monitor och kollat om pucken tar emot något?

//Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har kollat.........det är bara en kursor som blinkar på ett tomt fält........Ska man kunna läsa eventuella inkommande GPS-signaler där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yup! Det ska man. Som dataadmin i det civila är man ganska luttrad när det gäller periferiutrustning. O.K några andra ideer: När du ominstallerar ska du vara j-gt noga med att först avinstallera mojen inkl. drivrutiner. Vidare så kräver en del apparater att man först installerar drivrutiner och sedan pluggar in apparaten. Du kan också gå in på tillverkarens hemsida och dra ner de senaste drivisarna till pucken för ditt operativsystem. Sedan börjar det bli läge o gå till Clas Ohlson och få en ny eller pengarna åter. Kan personligen rekommendera en puck som heter Haicom köpt på komplett. Det medföljer testprog så att man ser att den hittar sateliter.

ca 800 pix

Än en gång lycka till //Ilkka

Senast ändrad av Icesteppe | 08 maj 2008 | 21:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ilkka, du skrev

När du ominstallerar ska du vara j-gt noga med att först avinstallera mojen inkl. drivrutiner. En del apparater kräver att man först installerar drivrutiner och sedan pluggar in apparaten

Jäpp, avinstallerade alltihop med programmets egen uninstaller, och provade i en annan USB-port i förmiddags, tänkte att det skulle kunna lösa problemet. Precis som du skrev, så installerade jag drivrutinerna först, därefter anslöt jag pucken. XP upptäcker ju den nya maskinvaran och frågar varifrån drivrutinerna ska hämtas. Allt det där är nog rätt.........Får väl bli att åka tillbaka till Clas O kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det börjar väl luta ditåt. Ett sista litet halmstrå: Har laptopen gått ner i vilo eller sparläge under dina övningar. I så fall tycker jag du ska göra en kallstart av datorn. En del laptops och PDA:s har fix för sig med comportarna när de går ner i sparläge.

mvh //Ilkka

Senast ändrad av Icesteppe | 08 maj 2008 | 22:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den går ju ner i viloläge efter några minuter......Testar att ställa om datorn så den tuggar på. Tack för all hjälp och  alla tips Illka och Colley!Skrattande

Jag återkommer om hur det gick!

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Labbibia,

Lugna dig lite till.

Jag skall åka hem imorgon, då kan jag installera min puck igen o kolla alla bitar o sedan återkomma. Så får vi se.

Mvh Colley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag avvaktar ett tag till då, Colley.

Det brinner ju inte, men man vill ju så gärna testa grejerna nu i helgen. Vackert väder ska det bli, båten ligger i sjön och bara väntar på att få glida ut ur hamnen.....Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Sorry för det sena svaret!

Blir inte riktigt klok på nå't av detta.

För det första så hittar jag inte min installations diskett (har letat hur länge som helst!), därav den sena responsen.

Nr 2. när jag använder min dator som jag ibland brukar ha på sjön så ser jag till min förvåning att när jag kollar i tools så ser jag att den port jag använder är No Port!!! Fattar ingenting. Och den aktiveras.

Vad jag undrar är har du lagt in de kartor som du måste ha?

Vidare, den puck jag använder köpte jag på teknikmagasinet för 599:-

Fungerar hur bra som helst, även vid No Port...Glad 

Mvh

Colley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Colley!

Jag har hela Stockholms skärgård i sjökortsväg i laptopen. Och eftersom Lidingö där jag bor ligger i Sthlms skärgård så finns faktiskt huset jag bor i med på ett av sjökorten.Skrattande

Det låter ju helskumt att det fungerar även vid No port ? Jag ska prova på kul att ställa in min likadant.

Annars fungerar ju Seaclear kanonbra. När jag aktiverar en rutt och kör den med död räkning så tuffar ju båten så snällt iväg mot Waxholm på dataskärmen.

Mvh Labbibia 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...