Rogerihalmstad 1 Postad 7 Maj , 2008 Hej, ska köra hem en båt från Göteborg med en MD 41a motor. Förra ägaren säger att ibland lägger sjövattenpumpen av (motorn är sötvattenkyld) och blir överhettad. Har provkört båten men ser inga problem med kylningen. Min fråga är att OM det nu skulle hända ute på sjön att den går varm skulle man då inte koppla skövattenpumpen som kylning direkt på motorn så man åtminstånde kommer hem, kan ju kanske vara värmeväxlaren som är problemet, vad vet jag. Om nu inte sjövatten pumpen lägger av alltså. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 7 Maj , 2008 Vad har du då som kyler avgaserna? För sjövatten pumpen går väl till det. Jag vet inte, samtidigt som jag tror att om du bara kan spola ur systemet sedan, ordentligt alltså. Så kan det väl inte innebära någon större risk. Kanske plocka ur termostaten? Nu är det här bara spekulationer, men jag svarar iaf så att någon annan kan fylla i Lycka till /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 7 Maj , 2008 Vet han att sjövattenpumpen lägger av? Det är inte ovanligt att det mot hösten är igensatt med minimusslor i vattenintaget och en gammal sjövattenpump med nedsatt kapacitet inte orkar kyla vid högre effektuttag på motorn. Motorn klarar mindre och mindre belastning allteftersom snäckorna växer till sig. Till slut går den inte ens på tomgång. Detta kan grejas med att koppla in t.ex pentryts salvattensintag som en nödlösning. Eller genom att dyka och rensa intaget. Kolla dimensioner och ha extraslang med på resan. Ett annat fel är att topplockspackningen trycker in gaser i glykolvattnet med följd att cirkulationspumpen får luft (avgaserna) och slutar pumpa med överhettning som följd. Kan gå på lägre effekt men överhettas vid högre effekt. Kolla hur du sjövattenkonverterar motorn. Ganska enkelt troligen. Sjövatten rätt in i motorns intag från värmeväxlarens kalla sida och det varma vattnet till kröken eller först till ev. VV-beredare. Om det är en Martec ser man bättre om man tar bort den. (kan inte MD41). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 8 Maj , 2008 Tack för svaren, lärorikt. En undran jag har om sötvattenkylningen är att slangen från motorn in i värmeväxlaren är varm som den ska men slangen ut från växlaren är helt kall, klarar verkligen värmeväxlaren att kyla ner vattnet så mycket eller är det kanske stopp i den eller för dålig cirkulation ?? Vänligen/Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 8 Maj , 2008 Hej igen, glömde en sak. Det sitter en kran i båten som det står kylvatten på, vrider man den till vänster leder den kylvattnet ut i avgaserna och till höger så kommer vattnet ut i ett utlopp i sidan på båten ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 8 Maj , 2008 Sjövattnet används för att kyla avgasslangen och ljuddämpare som annars överhettas. Slangen av gummi går sönder rätt snabbt. Men en kort stund kan man med kranen och hålet i sidan se hur sjövattnet sprutar vilket väl innebär att han vet att pumpen slutar att fungera ibland. Har han kollat impellerbladen när han bytt om det saknats någon vinge som kan ha åkt in i systemet och täpper till ibland? Det verkar ju som att värmeväxlaren kyler bra. När sjövattenpumpen pumpar dåligt blir sjövattnet hett när det kommer tilll kröken. Ta med ett par trådlösa ugnstermometrar (Jula t.ex) och sätt fast med tejp vid kröken så ser du hela tiden sjövattnets temp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser