Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
ThomasBlekinge

Johnson 70 hk, jätteproblem

Rekommendera Poster

Hej, jag är lagom okunnig och har drabbats av stora problem. Förra säsongen gick Johnson-motorn enormt dåligt, ryckigt och stannade några gånger. Tog båten och kollade det jag kunde. Hittade en mängd vatten i bränslet, tömde hela motorn, så var säsongen slut. I år fyllde jag på ny bensin. Motorn går fortfarande dålig, orent, låter konstigt. Av slump märkte jag att motorn ändrar inte varvtalet när man drar av kabeln till en spridare. Kan den ha tagit skada av vattnet? Och sen bytte jag oljan idag och den gamla oljan var gulbrun skum som ärtsoppa.

Tänkte att tvätta spridarna i ultraljud, det har vi på jobbet. Ska man tvätta i diesel eller? Och den där oljan, är topplockspackningen kass? Motorn är från 2004 och bara lite kört.

Tack för råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har ingen svarat på inlägget. Kanskeproblemet är forstort, eller så har allt för många frågat samma sak!

Kunniga, fram!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provat k-sprit? Har alltid löst den typ av problem för mej...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har själv en Johnson 70 HK. Årsmodell 01 och uttagen 03. Vi hade också stora problem första året med att motorn plötsligt dog. Det hände vid flera tillfällen. Och vi undersökte motorn ganska noggrannt utan att hitta några problem. Det visade sig sen att det var glappkontakt i strömförsörningnen till startnyckeldosan (du vet den dosa som sitter i båten för att starta motorn). Motor fick plötsligt ingen ström och dog pga av det. Vi bytte ut dosan och sedan dess fungerar allt perfekt!!

Tror dock inte att du har samma problem. Men har du kollat strömförsörningen av motorn?

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om du har vatten i oljan... Då brukar den typ bli gulbrun som du säger... Sen hur den har kommit dit är en annan fråga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag flyttat runt spridarna mellan olika cylindrar och problemet ligger alltid på cyl 4. Det betuder väl att spridarna inte är problemet. Möjligen är det glapp i tänderiet på cyl 4. Motorn visade sig vara en Suzuki i grunden fast det står Johnsson på den. Nu har jag fraktat den till närmaste båtvarv som har Suzuki.

Efter jag har haft i ny olja och kört så var det inte längre som ärtsoppa. Kanske det vattnet i oljan var bara tillfälligt???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om det kommit in vatten i motorns oljetråg bör du vara ytterst aktsam...vattnet har ju kommit dit av en anledning! Risken är ju att toppen och/eller topplockspackningen måste åtgärdas/bytas! För övrigt finns det ingen tändning i den bemärkelsen hos en dieselmotor - blandningen av disel och luft antänder sig själv i förbränningsrummen pga den höga kompressionen (enkelt förklarat). Om du har lämnat in den bör de ju kunna säga vad som är fel på motorn...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredrik,

även jag blev förvirrad av snacket om -spridare- men:

att trådskaparen drar av kabeln till en spridare och flyttar kablar och också skriver

I år fyllde jag på ny bensin tyder starkt på att det är en bensinare, kanske till-och-med en utombordare, Johnson (Suzuki?) 70 Hk låter misstänkt utombordigt och den kunde ju fraktas..inget man gör enkelt med en 70 Hk diesel).

Skrattande

Senast ändrad av Gunnar_ | 13 maj 2008 | 20:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...