Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Fredrik_Lindgren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    47
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fredrik_Lindgren

  • Placering
    Fänrik
  1. Har du bytt tändstift på länge? Har du rätt tändstift? Ibland kan dåliga gnistor släckas ut av gasblandningen vilket leder till ett väldans hackande vid gaspådrag. Hoppas det öser sig för dig! /Fredrik
  2. Tack för svar. Ett av probelmen jag ser är just vattenintaget; hur utformas bäst ett externt vattenintag? Jag vet att många tävlingsbåtar kör med det men jag vet inte riktigt hur de ser ut. Jag får känslan av att den luft som sugs in genom ordinarie intag kommer att störa tillförseln av vatten från det externa intaget...? Någon som vet? Båten jag har vobblar en del vid högre farter men när jag undersökt skrovet ser jag inga konstigheter, rak och fin...och lika på båda sidor . Kör med hydraulstyrning så motorn lär vara ganska stabil under gång. Kan det ha med den höga hissningen att göra? /Fredrik
  3. Tjena! Finns det någon som har en bild eller två på er installation av lite större motorer på mindre sportbåtar, typ smuggler, gilbert osv? Är intresserad av motorns placering i höjdled, drevets antiventilationsplatta mot skrovets lägsta punkt och allt det där. Skulle vara intressant att se! Anledningen är att jag troligen måste göra ett rejält ingrepp på min båt då förra ägaren placerat motorn för högt, uppskatttningsvis 100 mm(!!). Vill bara ha lite mer bekräftelse innan jag sätter igång och sågar Tack för svar! /Fredrik
  4. Hej! Tänkte hör lite om det är någon som har kunskap om det teoretiska bakom placeringen (i höjdled förstås) av en utombordare. Det sägs ju att (anti)kavitationsplattan skall ligga i höjd med skrovets lägsta punkt /- någon cm. För högt hissad kommer uppenbarligen propellern att tappa greppet i svängar och dylikt, samt vattentillförseln minskar om den sitter på tok för högt. För lågt blir det väl bla mycket motstånd. Vad gäller skrovets beteende vid för lågt/högt hissad motor? Tack för svar /Fredrik
  5. Vad menar du med att köpa ny motor? Ny motor för tilt/trim eller hela tilt/trim paketet med pump och allt?? Demontera motorn och se om den fungerar för sig, jag hade också problem med den och körde en liten renovering=bättre än ny ;-) Dock på en 225 hk johnson...
  6. Hej! Ska försöka sänka min utombordare för den sitter idag för högt upp för sitt eget bästa.. Tyvärr kan jag inte bara sänka den ett snäpp då den är i sitt lägsta läge på akterspegeln. Jag funderar kring någon typ av adapter som kan hängas på akterspegeln och som man i sin tur hänger motorn på. Adaptern måste alltså konstrueras så att motorn kommer längre ner och samtidigt, troligen, längre ut från akterspegeln. Är det någon som gjort något liknande? Har ganska klart för mig hur jag ska göra men det är alltid nyttigt att söka inspiration! Det är en Johnson 225 hk så det blir rediga grejer som måste hänga dit... /Fredrik
  7. Jag kan hålla med föregående talare, det kan vara membranet i bensinpumpen som gått. Har själv en Johnson 225hk och på den finns det givar som känner av vakuum i bränsleledningarana...om det blir något fel på bränsletillförseln borde den varna. Vet inte om denna finns på din också men jag antar det? Jag har en sk SLOW funktion, dvs överhettas motorn kommer varvtalet automatiskt att gå ned - men din stannade helt, så troligen inget sådant problem. Öppna upp pumpen och titta, det är inte svårt. /Fredrik
  8. ett hydraulsystem fungerar som det ska när det inte finns någon luft. Några små bubblor kan ställa till en hel del, det är ju därför man luftar bromsarna på en bil! Jag skulle råda att forsätta lufta....!
  9. Var noga med vad du smörjer med bara, annars biter du dig själv i läppen....alltså du har tillfört massa kladd som hindrar rörelsen Det ska gå lätt, lätt, lätt!
  10. om det kommit in vatten i motorns oljetråg bör du vara ytterst aktsam...vattnet har ju kommit dit av en anledning! Risken är ju att toppen och/eller topplockspackningen måste åtgärdas/bytas! För övrigt finns det ingen tändning i den bemärkelsen hos en dieselmotor - blandningen av disel och luft antänder sig själv i förbränningsrummen pga den höga kompressionen (enkelt förklarat). Om du har lämnat in den bör de ju kunna säga vad som är fel på motorn... Lycka till!
  11. vet inte exakt hur din båt ser ut men jag satte en motorställning (vridbart centrum) i hålen för motorn (utombordare alltså) och en motorlyft i fram. på så sätt hängde den fint och jag kunde även vinkla upp den så jag kom åt och såg bra där jag slipade och målade. Nu kanske du har motorn på så då faller det ju lite Jag bör dock påpeka att min båt var helt tom på allt som går under namnet inredning ody när ovanstående praktiserades men för min del var de oumbärliga hjälpmedel! Lycka till!
  12. Kul projekt men troligen fantastisk mkt jobb om det ska bli bra om man gör en liten studie över de krafter som verkar på akterspegeln i sig tror jag inte det ska vara ngt problem....förutsatt att det är en något kunnig som satt dit den från början. Förhoppningsvis är skrovet inte genomruttet så motorn plumsar rakt igenom
×
×
  • Skapa nytt...